مقایسه ی تاثیر و ایمنی اکس کاربازپین با فنی تویین در تشنج های به دنبال سکته ی مغزی در سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه

شیوع تشنج در سالمندان بیشتر از بقیه ی گروه های سنی بوده و درمان آن در این گروه سنی از جمله چالش های متخصصان مغز و اعصاب است. در این مطالعه، تاثیر و ایمنی فنی تویین و اکس کاربازپین در بیماران سالمندی که تشنج جنرالیزه در آنها به تازگی تشخیص داده شده، مقایسه شده است.

روش

ابتدا 142 بیمار سالمند مبتلا به تشنج بعد از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه A و B تقسیم شدند. گروه Aتحت درمان با کپسول فنی تویین (>70سال، 100میلی-گرم، دوبار در روز، <70 سال، 100 میلی گرم، سه بار در روز) و گروه B تحت درمان با قرص اکس کاربازپین (300 میلی گرم، دو بار در روز) در یک مطالعه ی دو سوکور به مدت 6 ماه قرار گرفتند. در طول این مدت از لحاظ عوارض جانبی و نداشتن تشنج پیگیری شدند.

نتایج

تفاوت چندانی از نظر کنترل تشنج بین دو گروه دیده نشد. در گروه،A 54 نفر (5/91درصد) و در گروه، B58 نفر (6/86درصد) در طول 6 ماه تشنج نداشتند (377/= P). بیمارانی که اکس کاربازپین دریافت کردند عوارض ناخواسته ی کمتری داشتند. 12 بیمار از گروه A (درصد 2/18)، 4 بیمار از گروه B(5/6 درصد) عارضه ی جانبی داشتند (045/= p).

نتیجه گیری

اکس کاربازپین دارای تاثیر مشابه با فنی تویین در کنترل تشنج جنرالیزه ی ثانویه ی سالمندان با علت عروقی مغز (سربروواسکولار) بوده و نیز عارضه ی جانبی آن کمتراست. بنابراین به نظر می رسد جایگزین مناسبی برای درمان تشنج در این گروه سنی بوده است و حتی می تواند به عنوان خط اول درمان (درمونوتراپی) در تشنج سالمندان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1052506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!