رهیافت معرفت شناسی به عالم برزخ و عالم خیال از دیدگاه ابن عربی

پیام:
چکیده:
ابن عربی، برزخ را به معنای حد فاصل بین دو چیز می داند که معرفت آن امری عقلانی است اما وجود آن امری خیالی است. وی مراتب وجودی برزخ را به برزخ نزولی (اعیان ثابته) و برزخ صعودی (برزخ پس از مرگ) تقسیم می کند.به زعم وی، مفهوم و مصداق خیال، حقیقتی است که «نه موجود، و نه معدوم» یا «هم موجود، و هم معدوم» است؛ از این رو،اگرچه این امر به ظاهر تناقض نماست اما نه تنها متناقض نیست، بلکه حاکی از رابطه خاصی است که بین وجود مجازی موجودات ممکن، ووجود حقیقی واجب الوجود بالذات برقرار است. وی مراتب وجودی خیال را به خیال متصل و منفصل تقسیم می کند و مرتبه خواب انسانهای عادی را در هر دو مرتبه خیال متصل ومنفصل می داند اما خواب و مکاشفه انسانهای کامل،از جمله انبیاء و وحی رسالی آنها را مربوط به خیال منفصل می داند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!