اثر بهبود وضعیت ویتامین D بر نشانگرهای التهاب سیستمیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمبود ویتامینD و التهاب با بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارند. در این مطالعه تاثیر مصرف روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D بر نشانگرهای التهابی افراد دیابتی نوع 2 بررسی شد.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی 12 هفته ای، بیماران دیابتی دریافت کننده دوغ به دو گروه تقسیم شدند: دوغ ساده (PD) و دوغ غنی شده با D3 (FD) 2 بطری ml250در روز. در شروع و پایان مداخله قند خون، توده چربی بدن و نشانگرهای التهاب سیستمیک: پروتئین واکنش گر C (hsCRP)، آمیلوئید Aسرم (SAA)، اینتر لوکین IL-6،IL-10 و فاکتور نکروز تومور TNF)-α) سرم ارزیابی شد. داده ها بر حسب داشتن توزیع نرمال یا غیر نرمال به ترتیب به صورت میانگین ± انحراف معیار یا میانه بیان شدند.
یافته ها
در گروه دریافت کننده دوغ غنی شده در مقایسه با گروه دوغ ساده افزایش معنی داری در OH)D) 25 سرم دیده شد، که این افزایش با تغییرات معنی دار دیگر فاکتورها مانند TNF-α (044/0=p)، IL-6 (002/0=p)، hsCRP (001/0p<) و SAA (022/0p=) و IL-10 (013/0p=) همراه بود. تفاوت های بین گروهی در hsCRP، SAA و IL-6 حتی پس از تعدیل تفاوت های کمی شاخص کنترل انسولین معنی دار باقی ماند (به ترتیب 001/0 >p، 001/0 >p و 009/0 p=).
نتیجه گیری
بهبود وضعیت ویتامین D افراد دیابتی نوع 2 منجر به اصلاح نشانگرهای التهاب سیستمیک شده و در نتیجه از پیامدهای بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض دیابت جلوگیری می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!