آگاهی دانش آموزان دختر شهرستان کلاله در خصوص پوکی استخوان، دریافت کلسیم و فعالیت جسمانی: وضعیتی غیر قابل قبول

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پوکی استخوان، اپیدمی خاموش عصر حاضر است که با توجه به میزان ابتلای بالای زنان به این بیماری و عوارض ناشی از آن اهمیت ویژه ای برخورداراست و مهم ترین نکته در مورد این بیماری قابل پیشگیری بودن آن است. از آنجا که دختران نوجوان جمعیت پر خطر این بیماری را تشکیل می دهند، هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی از بیماری پوکی استخوان، دریافت کلسیم و فعالیت جسمانی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی و جامعه مورد مطالعه، دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهرستان کلاله در سال تحصیلی 92-1391 بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر دو بخش شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی در زمینه استئوپروز که شامل دو بخش کلسیم دریافتی و فعالیت جسمانی بود. پس از جمع آوری داده ها، تحلیل از طریق نرم افزار SPSS 16 و به کمک آزمون های آماری مناسب انجام شد. مشارکت افراد در مطالعه داوطلبانه و با رضایت آگاهانه صورت گرفت.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد، 9/57% دانش آموزان آگاهی ضعیف و 1/42% دانش آموزان آگاهی متوسط داشتند و هیچ یک از دانش آموزان آگاهی خوب نداشتند و تنها به تعداد اندکی از سوالات مربوط به آگاهی در بخش عوامل خطر و راه های پیشگیری از پوکی استخوان، آن هم به طور غیر قابل قبول ارائه کردند.
نتیجه گیری
سطح آگاهی جامعه دختران شرکت کننده در پژوهش حاضر در مورد پوکی استخوان، بسیار پایین بود و در حد قابل قبولی نبود که این امر ضرورت جدی برای طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات آموزشی دانش آموزان دختر تحت پوشش در خصوص پوکی استخوان را تاکید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!