ترانسفورماسیون برنج (.Oryza sativa L) با ژن های گزینشگر هایگرومایسین (hpt) و گزارشگر بتاگلوکورونیداز (gus) به روش In planta

پیام:
چکیده:
گیاهان تراریخته اغلب به وسیله روش هایی بر پایه کشت بافت تولید می شوند که روش های پیچیده ای بوده و نیاز به آماده سازی و انتخاب دقیق ریزنمونه، انتخاب بافت های تراریخت شده و باززایی گیاهان تراریخته در شرایط in vitro را دارند. در این آزمایش، گیاهان تراریخته در شرایط غیر استریل تولید شدند. بدین منظور بذور دو رقم برنج بومی تیپ ایندیکا خیسانده شدند تا جنین فعال و شروع به رشد کند. سپس منطقه جنینی با حداقل آسیب به جنین زخم زنی و با دو سویه اگروباکتریوم تومه فاشیینس (Agrobacterium tumefaciens) حامل ناقل pCAMBIA1105. 1R تلقیح شدند. القاء ژن های vir در محیط کشت خاصی که بدین منظور طراحی شده است انجام شد. بذور بعدا جوانه زده و در تحت شرایط غیر استریل رشد کردند. تایید الحاق ژن انتقالی به درون ژنوم گیاهان تراریخته نسل T0 و T1 با استفاده از روش PCR شامل دو ژن در داخل منطقه T-DNA، مقاومت بافت برگی به آنتی بیوتیک هایگرومایسین و آزمون بافت شیمیایی GUS انجام شد. بیشترین کارایی ترانسفورماسیون در نسل T0 مربوط به تیمار زخم زنی به وسیله خراش با اسکالپل آغشته به اگروباکتریوم به میزان 11/72 درصد در رقم هاشمی 9/75 درصد بوده است. کارایی ترانسفورماسیون در رقم هاشمی در شرایط سوزن زنی همراه با خلاء نیز به طور معنی داری از تلقیح تحت شرایط غیرخلاء بیشتر بوده است. به منظور بررسی پایداری ژن تراریخته گیاهان نسل T1 به طریق مشابه نسل T0 آنالیز مولکولی شده و نتایج نشان داد که همچنان 19 درصد گیاهان نسل T1 تراریخت بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!