تاثیر هورمون گنادوتروپین انسانی (HCG) و عصاره هیپوفیز کپور بر سطوح هورمون های جنسی، شاخص های استرس و کیفیت اسپرماتوزوآ در مولدین نر ماهی سوف سفید) (Sander lucioperca

پیام:
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر هورمون گنادوتروپین انسانی (HCG) و عصاره هیپوفیز کپور بر سطح استروئیدهای جنسی (تستوسترون، استرادیول و پروژسترون) و شاخص های استرس (کورتیزول، گلوکز و لاکتات) در پلاسمای خون مولدین نر ماهی سوف معمولی انجام شد، علاوه بر این، تراکم، تحرک، مدت زمان تحرک اسپرماتوزوآ، درصد اسپرماتوکریت نیز در این مولدین مورد بررسی قرار گرفت. طی آزمایش تاثیر چهار تیمار به همراه تیمار شاهد (اول (شاهد): سرم فیزیولوژی 9/0 درصد، دوم: عصاره هیپوفیز به میزان mg/kg BW3، سوم: عصاره هیپوفیز به میزان mg/kg BW2، چهارم: گنادوتروپین به میزان IU/kg BW200 و پنجم: گنادوتروپین به میزان IU/kg BW350) و در هر تیمار 6 مولد با وزن g26/0±33/1279 بر پارامترهای یاد شده مورد بررسی قرار گرفت. 48 ساعت پس از تزریق از مولدین اسپرم استحصال شد و جهت سنجش درصد تحرک، مدت زمان تحرک، تراکم اسپرماتوزوآ و درصد اسپرماتوکریت به آزمایشگاه منتقل گردید، هم چنین سنجش سطوح هورمون های جنسی و کورتیزول در پلاسما توسط روش RIA (واکنش رقابتی) و گلوکز به روش آنزیماتیک GOD-POD انجام گرفت. اختلاف معنی داری در سطوح استروئیدهای جنسی، کورتیزول، گلوکز و لاکتات بین تیمارهای آزمایش وجود نداشت (05/0P>). کلوگز و کورتیزول در مولدین القا شده توسط سطوح بالای عصاره هیپوفیز کپور (تیمار دوم) در مقایسه با سایر تیمارها میزان بیشتری را در پلاسما نشان دادند (05/0P<). علاوه بر این تیمارهای آزمایش از نظر تراکم اسپرماتوزوآ و درصد اسپرماتوکریت پلاسما تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند (05/0P>). هم چنین بین تیمارهای آزمایش از نظر درصد تحرک و مدت زمان تحرک اسپرماتوزوآ اختلاف معنی دار وجود داشت (05/0P<) که تیمار پنجم از لحاظ مدت زمان تحرک اسپرماتوزوآ نسبت به سایر تیمارها وضعیت بهتری نشان داد (05/0P<). این پژوهش نشان داد به طور احتمال هورمون گنادوترپین انسانی (میزان IU/kg BW350) هورمون مناسب تری نسبت به عصاره هیپوفیز جهت القا مولدین نر و تولید اسپرم با کیفیت بالاتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!