اصلاح شیمیایی ویژگی های عملکردی پروتئین و نشاسته ی آرد یولاف و بررسی ویژگی های فیزیکی کیک تهیه شده از آرد یولاف جایگزین شده توسط آن ها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یولاف به سبب مقدار زیاد پروتئین، چربی و ترکیبات فراسودمند مانند بتاگلوکان ارزش غذایی بالایی دارد و ترکیب اسید آمینه های آن مطلوب است. در این تحقیق، نشاسته و ایزوله ی پروتئینی از آرد یولاف پوست گیری شده استخراج، اصلاح و در فرمولاسیون آرد کیک به منظور تولید کیک جایگزین شد.
مواد و روش ها
نشاسته با استفاده از تیمار های ایجاد اتصال عرضی و استیله کردن تعدیل شد و تیمارهای دی آمیده کردن و سوکسینیله کردن برای تعدیل خصوصیات ایزوله ی پروتئینی یولاف به کار رفت. سطوح مختلف آن ها در فرمول آرد یولاف جایگزین و اثر جایگزینی بر ویژگی های فیزیکی کیک حاصل از آن بررسی شد.
یافته ها
در اثر اتصال عرضی، قدرت تورم گرانول و درصد آب اندازی (001/0>p) افزایش یافت ولی این تعدیل اثر مشخصی روی دمای ژلاتینه شدن نداشت. استیله کردن باعث افزایش قدرت تورم گرانول (001/0>p) شد، ولی دمای ژلاتینه شدن و درصد آب اندازی (001/0>p) را کاهش داد. در مورد پروتئین، هر دو تعدیل فعالیت امولسیون کنندگی، شاخص حلالیت نیتروژن را افزایش داد، اما پایداری امولسیون و کف در هر دو تعدیل (001/0>p) کاهش یافت. کیک تهیه شده از آرد یولاف دارای ویسکوزیته خمیر کم تر (001/0> p) و حجم بالا تر(001/0> p) نسبت به کیک تهیه شده از آرد گندم بود. نشاسته استیله موجب افزایش ویسکوزیته خمیر (001/0> p) و حجم کیک (001/0> p) یولاف شد. افزایش میزان پروتئین دی آمیده موجب ویسکوزیته خمیر کمتر (001/0> p)، حجم بیشتر کیک (001/0> p)شد، در حالی که افزایش سطح پروتئین سوکسینیله ویسکوزیته خمیر (001/0> p) و حجم (001/0> p) آن را افزایش داد.
نتیجه گیری
بررسی ها نشان داد که استفاده ی همزمان از نشاسته ی استیله و پروتئین دی آمیده، خمیرکیکی با ویسکوزیته ی مناسب و کیکی با حجم زیادتر از نمونه ی کنترل ایجاد کرده است. بنابراین، جایگزینی آرد با نشاسته ی استیله یا نشاسته ی استیله به همراه پروتئین دی آمیده موجب بهبود خصوصیات فیزیکی کیک یولاف می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1188512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!