تاملی بر تجارب معلولان: اطرافیان مسبب رشد یا مانع رشد

چکیده:
مقدمه
در سالهای اخیر بر اساس شواهد بسیار در جوامع متعدد، سازه جدیدی به نام «رشد پس از سانحه» توسط محققان روانشناسی مثبت مفهوم پردازی شده است. بنابر تئوری تعامل گرای سمبولیک، افراد جامعه بویژه اعضای خانواده نقش بسزایی در معنادهی به وقایع، کیفیت زندگی پس از سانحه و پیامد آن، تجربه رشد یا عدم رشد را در افراد دارند. از این رو هدف تحقیق حاضر رمزگشایی تجربیات معلولان موفق از ویژگی های مسبب (تسهیل گر) و یا مانع رشد در اطرافیان، به شیوه کیفی و عمیق بود.
روش
مطالعه حاضر با مشارکت 12 نفر از معلولان ضایعه نخاعی موفق و رشد یافته در سطح ملی و بین المللی انجام شد. نمونه گیری در ابتدا به صورت هدفمند و در مراحل بعدی به صورت گلوله برفی ادامه پیدا کرد. روش اصلی جمع آوری اطلاعات، استفاده از مصاحبه های عمیق و باز بود. کلیه مصاحبه ها ضبط و بازنویسی شد. اطلاعات به دست آمده به شیوه تحلیل محتوای Grandheim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
آنالیز مصاحبه ها در پاسخ به سوال اصلی پژوهش شامل2 درون مایه اصلی اطرافیان متعالی و هوشمند با 3 زیرطبقه پذیرش و حمایت اولیه، تعامل با هم گروه ها و معلولان موفق و جاذبه و دافعه به موقع و نیز اطرافیان مانع رشد با 3 زیر طبقه ترحم و حمایت ناشیانه، سرگرم کردن به جای هدفمند بودن و نادیده انگاشتن بود.
بحث و نتیجه گیری
نگرشها و عملکردهای اطرافیان معلول، خواسته ها و ناخواسته ها دارای بار معنایی است و می تواند مسبب رشد و تسهیل گر آن و یا مانع رشد باشد. شناخت این عوامل بر اساس تجربیات معلولان می تواند زمینه ساز تغییرات ارزشمند و اثربخشی در نگرش ها و باورهای افراد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!