تمایز کودکان دچار کم شنوایی از کودکان همتای با شنوایی هنجار با استفاده از نسبت سازه دوم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغییرات سازه های فرکانسی تحت تاثیر حرکات اندام های تولید و شکل مجرای صوتی می باشد. در تولید واکه های افراد دچار کم شنوایی، حرکات زبان در بعد عمودی محدود و قوس زبان کاهش می یابد که منجر به مرکزی شدگی سازه های فرکانسی می شود. در این مطالعه هدف مقایسه توانایی تمایز نسبت سازه دوم نسبت به سازه های فرکانسی در کودکان دچار کم شنوایی در مقایسه با کودکان همتای دارای شنوایی هنجار بود.
روش بررسی
نمونه ی گفتار 40 کودک (دختر و پسر) 7 تا 9 سال، با درجات مختلف کم شنوایی (متوسط، متوسط تا شدید، شدید وعمیق) و 40 کودک 7 تا 9 سال با شنوایی هنجار به صورت اکوستیکی تحلیل شد. تکالیف شامل کشش واکه و خواندن کلمات حاوی واکه های/i/،/a/،/u/ بود. جهت ثبت سازه های فرکانسی اول و دوم فایل صوتی به نرم افزار Praat، version5.3.13 منتقل شد. از سازه های فرکانسی برای محاسبه نسبت سازه دوم استفاده شد.
یافته ها
داده های بدست آمده از F1a، F1i، F1u F 2u در آزمودنی های هنجار و تمام گروه های دچار کم شنوایی تفاوت معنادار نداشت. نسبت سازه دوم (هنجار-متوسط: P=0/017، هنجار-متوسط تا شدید: P=0/003، هنجار-شدید: P=0/000، هنجار-عمیق: P=0/000) و F2a (هنجار-متوسط: P=0/031، هنجار- متوسط تا شدید: P=0/015، هنجار-شدید: P=0/023، هنجار-عمیق: P=0/000) و F 2i (هنجار-متوسط: P=0/005، هنجار- متوسط تا شدید:P=0/000، هنجار-شدید: P=0/000، هنجار-عمیق: P=0/000) بین آزمودنی های هنجار و تمام گروه های دچار کم شنوایی در واکه مجزا تفاوت معنادار داشتند با این تفاوت که نسبت سازه دوم عملکرد خود را در سطح کلمه (هنجار-متوسط: P=0/003، گروه هنجار- متوسط تا شدید: P=0/035، گروه هنجار- شدید: P=0/002، گروه هنجار- عمیق: P=0/000) هم حفظ نمود اما سازه دوم واکه های /a/ و /i/ عملکرد ضعیف تری را در کلمه نشان دادند.
نتیجه گیری
نسبت سازه دوم برای تعیین تفاوت تولید واکه ها در افراد هنجار و دچار کم شنوایی مناسب تر از بررسی سازه های فرکانسی اول و دوم می باشد و عملکرد با ثبات تری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1296809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!