ارزیابی ارتباط زمانی خشکسالی های هواشناسی و آبشناسی با کاربرد برنامه ریزی های ژنتیک (GP) و سامانه ی استنتاج تطبیقی عصبی- فازی (ANFIS) در حوضه ی آبخیز صوفی چای

پیام:
چکیده:
پیش بینی پدیده هایی نظیر خشکسالی، که گاهی آثار زیان بار آنها جبران پذیر نیست، یکی از مهمترین مسائل برای محققان بوده است. در این پژوهش با بهره وری از داده های بارش و جریان های ماهانه ی40 ساله (1349-1388) در حوضه ی آبخیز صوفی چای واقع در استان آذربایجان شرقی، دوره های خشکی مربوط به هر گروه داده بارش و جریان، با کاربرد روش رژیم بهنجار ماهانه استخراج گردید، سپس ارتباط زمانی بین خشکسالی های هواشناسی و آبشناسی با کاربرد روش های هوش مصنوعی نظیر GP و ANFIS بررسی شد تا با استفاده از شبیه مناسب تر بتوان با داشتن خشکسالی های هواشناسی، خشکسالی های آبشناسی را از نظر زمان وقوعشان، قبل از رخدادن آنها پیش بینی کرد. دو روش مزبور با به بکارگیری آماره های مناسب، مانند ضریب همبستگی (r2)، مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) و میانگین مطلق انحرافات (MAD) ارزیابی شدند؛ نتایج نشان دادند که بین هر دو خشکسالی، در هر دو شبیه انتخاب شده، همبستگی بالایی با ضریب همبستگی در حدود 99/0 وجود دارد، که بیانگر نیکویی هر دو شبیه در ایجاد ارتباط زمانی بین خشکسالی های هواشناسی و آبشناسی می باشد. با توجه به معیارهای خطا می توان نتیجه گرفت که می توان زمان رخدادن خشکسالی آبشناسی را با کاربرد روش ANFIS، و با آماره های 98/4 RMSE= و83/3 MAD= نسبت به شبیه GP با 437/6 RMSE= و 201/5 MAD= با اطمینان بیش تری پیش بینی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!