بررسی بیان miRNAهای کنترل کننده فاکتورهای رونویسی مرتبط با مسیرهای سیگنالینگ اکسین، جیبرلین و اسید آبسزیک، تحت شرایط تنش خشکی در گندم (Triticum aestivum L.)

پیام:
چکیده:
رشد و متابولیسم گیاه تحت تاثیر انواع محرک های زنده و غیرزنده از جمله تنش های محیطی قرار می گیرد که گیاه از طریق هورمون ها به آن ها پاسخ می دهد. miRNAها، گروهی از RNAهای کوچک غیر کدکننده هستند که برخی از آن ها در سیگنالینگ هورمون های گیاهی نقش دارند. در این مطالعه با استفاده از تکنیک qRT-PCR، الگوی بیان miR159a،b، miR160، miR167a،b و miR171a، که به ترتیب در تنظیم بیان فاکتورهای رونویسی MYB، ARF، ARF، SCL نقش دارند، در دو رقم حساس و متحمل به تنش خشکی در گندم مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی میزان شباهت نوکلئوتیدی نشان داد که بیشترین شباهت در هر یک از این خانواده ها در ناحیه تولید کننده miRNA بالغ می باشد. آنالیزهای qRT-PCR نشان داد تحت شرایط تنش خشکی miR159a،bدر رقم حساس و miR160 و miR167a،b در رقم متحمل افزایش بیان معنی داری داشتند. تحت این شرایط در miR171a تغییر بیان معنی داری در هر دو رقم مشاهده نشد. احتمالا افزایش بیان miR159a،b در رقم حساس منجر به کاهش پاسخ ژن های MYB درگیر در تنش خشکی خواهد شد. افزایش بیان miR160 و miR167a،b در رقم متحمل، باعث تنظیم اثر متقابل مسیرهای سیگنالینگ اکسین و آبسیزیک اسید و احتمالا کمک به تحمل تنش، در رقم متحمل به تنش خشکی می شوند. همچنین با عدم تغییر بیان miR171a در هر دو رقم، احتمالا تحت این شرایط بیان ژن های SCL از طریق سایر مکانیسم های گیاهی تنظیم می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1330193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!