ارتباط سطح آهن و روی سرم در نیمه اول حاملگی با وقوع دیابت بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به اینکه دیابت بارداری آثار زیانبار متعددی بر مادر و جنین می گذارد این پژوهش با هدف کشف ارتباط بین وقوع دیابت بارداری و سطح آهن و روی سرم مادران باردار در نیمه اول بارداری انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی بوده و جهت آن آینده نگر است که بر روی1033 مادر باردار در درمانگاه های پره ناتال شهر تهران انجام شده، در بدو ورود به مطالعه، نمونه خون جهت سنجش آهن و روی اخذ و پرسشنامه دموگرافیک تکمیل گردید. مادران باردار از زمان ورود به مطالعه تا زمان زایمان تحت مراقبت و پیگیری قرار گرفتند. در این مطالعه جهت غربال گیری دیابت بارداری در زمان 28-24 هفته بارداریGCT انجام شد که این تست با مصرف 50 گرم گلوکز خون یک ساعت بعد از مصرف، به میزان 130≤ تست GTT یا NDDG با 100گرم گلوکز خوراکی انجام می شود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS16 و از آزمون آماریT مستقل و مان ویتنی استفاده شد.
نتایج
از 1033 مادر باردار 72 نفر(7%) مبتلا به دیابت بارداری بودند.ارتباط آماری معناداری بین سطح آهن سرم و دیابت بارداری مشاهده شد ولی بین سطح روی سرم و دیابت بارداری رابطه آماری معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه احتمالا بتوان با غربالگری سطح آهن سرم در اوایل بارداری مادران در معرض خطر دیابت بارداری را تشخیص داد و از عوارض هرچه بیشتر این معضل جلوگیری کرده و مصرف مکمل آهن در مادران باردار را بیشتر بررسی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!