رآورد شاخص های زیستی و کیفی آب رودخانه چشمه کیله تنکابن با استفاده از جوامع درشت بی مهرگان کفزی و فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب

پیام:
چکیده:
ماکرو بنتوز ها به عنوان یک شاخص زیستی بیان کننده شرایط حاکم بر محیط زندگی خود هستند واز سوی دیگر در رژیم غذایی ماهیان رودخانه ای و همچنین ماهیان رودکوچ دریایی نقش به سزایی دارند. در پژوهش حاضر بهبررسی کیفی آب رودخانه چشمه کیله با استفاده از شاخص های جمعیتی درشت بی مهرگان کفزی در سال 1390-1389 در چهار ایستگاه و طی دوازده نوبت نمونه برداری با سوربر سطح 0/1 متر مربع و در سه تکرار صورت گرفت. در بررسی کفزیان رودخانه 47 خانواده متعلق به 15 راسته و شش رده شناسایی شد که در میان آنها لارو حشرات آبزی بیشترین تنوع را داشته اند. همزمان با نمونه برداری از فون بنتیک برخی از فاکتور های فیزیکی شیمیایی نظیر دمای آب و هواBOD5، TDS، pH، DO، TSS، و ECدر ایستگاه ها اندازه گیری گردید. نتایج نشان دادکه حداکثر میانگین سالانه فراوانی راسته های بیمهرگان کفزی در ایستگاه های 1و2 بترتیب مربوط به راسته هایEphemeroptera، Trichoptera،Diptera، و در ایستگاه های 3 و 4 مربوط به راسته های Diptera،Ephemeroptera، و رده Oligochaeta(راسته هایHaplotaxida (Tubificida، Lmbricida، Lumbriculida، می باشد. طبق نتایج بدست آمده، بالاترین میانگین سالانه شاخص های EPT%EPT/CH،BMWP،ASPT،، مارگالف و شانون وینر، مربوط به ایستگاه 1 و پایین ترین امتیاز مربوط به ایستگاه 4 اختصاص داده شده است. برطبق نتایج بدست آمده، در طول سال، کیفیت آب از ایستگاه 1 تا ایستگاه 3 (ایستگاه های بالادست تا میانه) بسیار خوب تا متوسط​​بود. اما کیفیت آب در ایستگاه4 درپایین دست، کیفیت نسبتا ضعیفی را در طول سال نشان داد. بنابراین تغییرات و استرس های موجود در مسیر رودخانه بخصوص پساب مناطق مسکونی در ترکیب جمعیت کفزیان ایجاد تغییر نموده و فراوانی گروه های مقاوم و فیلترگر افزایش یافته و از مقدار گروه های حساس به طور نسبی کاسته شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!