منابع جستجوی اطلاعات سلامت زنان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مجهز کردن افراد به اطلاعات کافی درباره سلامت، منجر به کسب پیامدهای مطلوب سلامت می شود. گزارش های علمی نشان دهنده چالش های مددجویان در اعتماد و دسترسی به منابع رسمی ارایه دهنده اطلاعات سلامت است. این مطالعه با هدف تبیین منابع جستجوی اطلاعات سلامت زنان ایرانی طراحی گردید.
روش
مطالعه حاضر به روش تحلیل محتوای کیفی و نمونه ها نیز از طریق نمونه گیری هدفمند با در نظر گرفتن شرایط ورود به مطالعه صورت گرفت. داده ها توسط مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 زن و استفاده از مستندات و یادداشت های در عرصه جمع آوری و تجزیه و تحلیل آن ها به طور مستمر و هم زمان با جمع آوری داده ها و به طور کیفی انجام گردید؟.
یافته ها
پنج درون مایه محوری «کارکنان مراقبت سلامت، شبکه های اجتماعی، فرهنگ و مذهب، رسانه های جمعی و خودمنبعی» برای توضیح منابع جستجوی اطلاعات سلامت زنان ظاهر شد. طبقات فرعی به دست آمده از درون مایه های اصلی نیز شامل «همتایان، تعاملات اجتماعی، آموزه های دینی، اطلاعات طب سنتی، تجربیات بزرگترها و سالمندان، اینترنت، رسانه های الکترونیکی، رسانه های چاپی، خوداکتشافی- حس ششم و تجربیات قبلی» بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر ضرورت احترام به باورهای فرهنگی- مذهبی حاکم بر جامعه و حق حستجوگری مددجویان را پررنگ تر می کند و در جهت حمایت از نیازهای اطلاعاتی مددجویان و توانمندسازی آنان بر به کارگیری منابع رسمی و غیر رسمی تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 362
لینک کوتاه:
magiran.com/p1366499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!