بررسی و پهنه بندی آلودگی ناشی از زباله های محل دفن بر خاک وکاربری های اراضی با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک (مطالعه موردی: شهر یزد)

پیام:
چکیده:
کاربری اراضی و زمین های کشاورزی یکی از منابع مهم در مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می روند. به همین علت حفظ و نگهداری آن ها از طریق مدیریت صحیح پسماندها ضروری می باشد. در این تحقیق با توجه به ماهیت آلودگی محل پسماند، از مدل رگرسیون لجستیک جهت پهنه بندی آلودگی ناشی از زباله های محل دفن استفاده شده است که می تواند برازش مناسبی را برای یافتن روابط بین وجود و عدم وجود آلودگی تشریح نماید. بر این اساس نقشه پراکنش آلودگی برای ایجاد یک متغیر وابسته که دارای مقدار صفر برای عدم وجود آلودگی و مقدار یک برای وجود آلودگی مورد استفاده قرار گرفت. پارامترهایی چون فاصله از شهر، فاصله از روستا، فاصله از مناطق کشاورزی، فاصله از کارخانه، فاصله از راه، فاصله از قنات و فاصله از آبراهه به عنوان متغیر های مستقل در این مدل هستند. تاثیر هر پارامتر در ایجاد آلودگی از طریق ضرایبی که در رگرسیون لجستیک ایجاد می شود، ارزیابی می شود. تفسیر ضرایب نشان می دهدکه فاصله از کارخانه و فاصله از مناطق کشاورزی نقش مهمی در ایجاد آلودگی دارند و جهت پهنه بندی نفشه ی مدل رگرسیون لجستیک از روش شکست طبیعی به دلیل تطابق بیشتر آن با واقعیت منطقه استفاده شد. در آخر منطقه مورد مطالعه از لحاظ آلودگی به پنج کلاس بسیار زیاد، زیاد، متوسط، پایین، بسیار پایین تقسیم گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1408038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!