تبیین نقش خودکارآمدی دختران جوان بر مشارکت در رفتار مخاطره آمیز جنسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
رفتارهای جنسی مخاطره آمیز، تهدید بزرگی برای سلامت جسمی و اجتماعی جوانان محسوب می شود. به علت اپیدمی جهانی عفونتهای آمیزشی، خودکارآمدی جنسی در زمینه رفتار های جنسی مخاطره آمیز و ارتباطات جنسی ایمن، از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف «تبیین نقش خودکارآمدی دختران جوان بر مشارکت در رفتار جنسی مخاطره آمیز» طراحی شد.
روش بررسی
در این مطالعه کیفی، 75 دختر جوان 35-18 سال در مطالعه شرکت کردند. داده ها از طریق جلسات گروهی متمرکز (7جلسه) و مصاحبات فردی عمیق (12 مصاحبه) در سال 1391جمع آوری شد. روش تحلیل محتوا- رویکرد گرانهایم- جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. برای افزایش اعتبار نتایج، روش های چندگانه جمع آوری داده ها، نمونه گیری با حداکثر تنوع و نظارت خارجی، مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
یافته های مطالعه به سه زیرطبقه تقسیم شد: «ناتوانی در ختم رابطه»، «ناتوانی در انتخاب درست» و «ناتوانی در رد رابطه جنسی». برخی از مشارکت کنندگانی که رابطه جنسی را تجربه کرده بودند، اظهار می داشتند قادر به «نه گفتن» در جواب پیشنهاد جنسی نبوده اند. برخی از آنها نیز بیان می داشتند در انتخاب دوست پسر، درست عمل نمی کنند. برخی از مشارکت کنندگان بیان داشتند مواقعی که تمایل به ادامه رابطه ندارند، قادر نیستند رابطه دوستی را خاتمه دهند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه گویای این بود که مشارکت کنندگان از خودکارآمدی کافی جهت مدیریت تعامل با جنس مقابل برخوردار نیستند. یافته های این مطالعه می تواند درجهت ارائه راهکارهائی جهت پیشگیری از رفتارهای جنسی مخاطره آمیز دختران جوان مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!