تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سواد اطلاعاتی یکی از مشخصه های بارز جامعه اطلاعاتی است. در حال حاضر، دانشجویان در دریایی از اطلاعات اینترنتی غوطه ورند اما نمی دانند در چه نقطه ای باید به هدف خود دسترسی پیدا کنند. سواد اطلاعاتی به آنها کمک می کند که اطلاعات مناسب و نامناسب را در اینترنت از یکدیگر تشخیص دهند. سواد اطلاعاتی مقوله ایست که مستقیما با انسان سروکار دارد و هنگامی که انسان، پیچیدگی های او و خلاقیتش مطرح است، روش های ارزیابی از کمی به کیفی متمایل می شوند. هدف از این پژوهش کیفی بررسی تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی می باشد.

روش کار

این پژوهش کیفی از نوع آنالیز محتوا است که در آن با روش نمونه گیری هدفمند 14 نفر از دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. با دانشجویان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. گردآوری داده ها تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای موضوعی انجام گرفت.

یافته ها

در این پژوهش 5 درونمایه اصلی شامل «آموزش و پژوهش»، «موانع جستجوی اطلاعات اینترنتی»، «روش های یادگیری،»علاقمندی«و» خود ارزیابی انعکاسی«از تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان دهنده پیشرفت سواد اطلاعاتی اینترنتی دانشجویان در طول مدت تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. با توجه به نقش مهمی که اینترنت در امر دستیابی به اطلاعات روزآمد و ارتباط موثر میان دانشمندان و محققان حوزه های مختلف علوم ایفا می کند، شناخت میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان و نیز شناخت تجربه چگونگی استفاده آنها از اینترنت می تواند زمینه ای را برای مطالعات کمی و کیفی دیگر دراین باره فراهم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!