بررسی آلودگی باکتریایی و قارچیاستخرهای شنای شهر کرج و تاثیر برخی عوامل محیطی بر میزان آلودگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استخرها از مراکز پرطرفدار ورزشی هستند که موادی مانند ترشحات بینی، بزاق و ادرار را که وارد آب می شوند، دریافت می کنند و بهداشت شناگران را به مخاطره می اندازند. این مطالعه با هدف تعیین آلودگی باکتریایی و قارچیاستخرهای شنای شهر کرج و تاثیر برخی عوامل محیطی بر میزان آلودگی انجام گردید.
مواد و رو شها: در این پژوهش، 7استخر شهر کرج و تعداد 103 نمونه شامل آب و سطوح محیطی با روش های استاندارد آزمایش شدند. مقدار کلر باق یمانده، PH، تعداد شناگران و درجه حرارت سنجیده شد. آنالیز داده ها با نرم افزار آماری spss19 و سطح معنی داری 05 / P< 0 صورت گرفت.
یافته ها
میانگین PH و کلر آزاد باقی مانده به ترتیب 5/ 7 و 2/20 ppm بود. 27 / 24 درصد از نمونه ها یک یا چند آلودگی قارچی داشتند. گونه های آسپرژیلوس به میزان 71 / 65 درصد، کاندیدا 20 درصد، رودوترولا 86 / 2 درصد، قارچ های ساپروفیت 57 / 8 درصد و دیگر گونه های مخمر به میزان 86 / 2 درصد بودند. مقدار MPN و HPC به ترتیب در 4/ 93 و 6/ 84 درصد از نمونه ها در محدوده استاندارد بود. بیشترین آلودگی در نمونه برداری از سطوح در قسمت رختکن مشاهده شد. ارتباط مستقیمی بین کاهش کلر باقی مانده و افزایش تعداد شناگران با افزایش آلودگی ها وجود داشت.
نتیجه گیری
نتایج آزمای شها حاکی از وجود آلودگی های باکتریایی و قارچی در آب و سطوحاستخرها بوده است. ب هکارگیری از سیستم های تصفیه و کلرزنی مناسب و آموزش به افراد در خصوص رعایت بهداشت پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!