استراتژی های یادگیری همتایان از همتایان برای ارتقای توانمندی های حرفه ای در پرستاران: یک مطالعه پدیدار شناسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یادگیری از همتایان یکی از ابزار های توانمند سازی پرستاران در کسب و ارتقای مهارت های بالینی و مدیریتی است. این مطالعه به دنبال شناسایی مهمترین استراتژی های یادگیری همتایان از همتایان در بخش های پرستاری است.
روش
این مطالعه کیفی در گروه مطالعات پدیدارشناسی و از نوع تفسیری است. شرکت کنندگان در این تحقیق از میان پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی تهران انتخاب شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع بود که با 35 نفر از شرکت کنندگان صورت گرفت. روش گردآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. مصاحبه ها تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. در تحلیل داده ها روش تحلیل چارچوبی با کمک نرم افزار Atlas-Ti استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه از 512 کد اولیه، 7 موضوع اصلی شامل اهمیت یادگیری از همتایان، موانع یادگیری از همتایان، میزان مواجهه با یادگیری از همتایان، عوامل موثر بر یادگیری از همتایان، انواع روش های یادگیری از همتایان، نقش محیط در یادگیری از همتایان و ویژگی های کارکنان و21 زیر موضوع شناسایی شد.
نتیجه گیری
یادگیری از همتایان نقشی مهم در ارتقای توانمندی های حرفه ای پرستاران دارد. بر اساس نتایج این تحقیق از بین استراتژی های یادگیری حین کار، شرکت کنندگان یادگیری از راه مشاهده عمل، یادگیری از طریق بررسی حقایق، یادگیری از طریق ارتباط با خبرگان را برشمردند. اما با توجه به نقش محیط در این نوع یادگیری باید برنامه هایی در مدیریت استعدادها، فرآهم نمودن محیط آموزش، چیدمان مناسب پرسنلی و استقرار نظام پرداخت تشویقی عادلانه در بیمارستان فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1476023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!