تاملی در توانمندی و نقش مبلمان، هنر و گرافیک شهری در ارتباط سه سویه با هویت رقابتی و صنعت گردشگری

چکیده:
دنیای پرتلاطم امروز به بازاری بزرگ تبدیل شده است و هر کشور، شهر و منطقه برای گرفتن سهم خود از توسعه، ناچار به رقابت با سایرین است؛ رقابتی که اساس آن بر کسب شهرت می چرخد. توسعه «گردشگری» به همراه «هویت رقابتی» و «مبلمان، هنر و گرافیک شهری» سه مبحث مهمی هستند که در جهان رقابتی امروز، می توانند به عواملی تاثیرگذار برای کسب شهرت کشورها و مناطق بدل شوند. پرداختن به عوامل موثر در برندسازی و شکل گیری هویت رقابتی مقاصد گردشگری و شناخت توانمندی های مبلمان، هنر و گرافیک شهری در محدوده موضوع مذکور ضرورتی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران و برنامه ریزان شهری و گردشگری قرار ؛ از این رو در مقاله حاضر، پس از مطرح نمودن مبانی نظری تحقیق و ذکر ارتباط مثلثی مبلمان، هنر و گرافیک شهری با هویت رقابتی و صنعت گردشگری، توانمندی های آن در برندسازی و هویت رقابتی مقاصد گردشگری بررسی شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای می باشد.
بررسی ها نشان می دهد: ضمن این که مبلمان، هنر و گرافیک شهری، صنعت گردشگری و هویت رقابتی با هم ارتباطی سه سویه و مثلثی بر قرار می کنند؛ توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت چندوجهی در جهان رقابتی امروز، می تواند به عاملی مهم برای کسب شهرت کشورها و مناطق، بدل شود و با تاثیر نهادن بر شکل گیری هویت رقابتی، منفعت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فراوانی را به ارمغان آورد. در این میان «مبلمان شهری» به عنوان یک محصول هنری-کارکردی در کنار «هنر و گرافیک شهری» در جایگاه یک رسانه هنری- ارتباطی به صورت مستقیم یا با واسطه صنعت گردشگری، توانایی دارد در کسب شهرت مقاصد گردشگری دخیل باشد و در فرآیند برندسازی شهرها نقش ایفا نماید. واقعیت آن است که مبلمان، هنر و گرافیک شهری از یک طرف به عنوان بخشی از سیمای شهر در پوشش زیباسازی و ساماندهی محیط می تواند صنعت گردشگری را متاثر سازد و از طرف دیگر به صورت مستقیم، با اجرایی شدن مطلوب اهداف چهارگانه اش، فرآیند گردشگری را متحول کند. این در حالی است که گردشگری، خود در قالب وجهی از وجوه ششگانه هویت رقابتی عمل میکند؛ بنابراین مبلمان، هنر و گرافیک شهری با واسطه گردشگری می تواند در شکل گیری و ایجاد برندسازی و هویت رقابتی شهرها و مناطق، توانمند و موثر ظاهر شود. علاوه بر این، مبلمان، هنر و گرافیک شهری براساس اجرایی نمودن رویکردهای هویت محورش قابلیت دارد بخشی از برندسازی و هویت رقابتی یک شهر یا منطقه را که قابل رقابت با دیگران باشد شکل دهد.
کلیدواژگان:

هنر شهری، مبلمان شهری، گرافیک شهری، برندسازی، هویت رقابتی، گردشگری

زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!