تعاملات معماری فرودگاه و بوم ساخت های جاذب گردشگر

مطالعه موردی استان گیلان، بندر انزلی
چکیده:
مقوله زیبایی شناسی و زیبا آفرینی در طراحی ساختمان و مجموعه فضاهای خاص معماری در مبحث معماری صنعتی یا معماری غیرمتعارف از نکات مورد توجه در فرآیند طراحی و حوزه شهرسازی نوین محسوب میشود. طراحی هم ساز با اقلیم و اثربخشی چندجانبه طرح و ساخت نیز یکی از اصول مهم معماری جهانی است که همواره مد نظر و الزام آور بوده است. در این میان، نوار شمالی کشور به دلیل قرارگرفتن میان توازی دو عامل بزرگ طبیعی یعنی دریاچه خزر و رشته کوه البرز که باعث تجمع فوق العاده رطوبت در این منطقه کم عرض می شوند؛ دارای اقلیم ویژه ای است که طبیعتا طراحی ویژه ای برای ساخت و جذب گردشگر را می طلبد.
بندر انزلی به این دلیل که مهمترین بندر تجاری شمال ایران است، امکان ارتباطات گسترده با کشورهای حاشیه خزر و حتی راه میانبر ارتباط با اروپا از طریق رودخانه عریض شمالی (ولگا)1 دریاچه خزر است و نیازمند تجهیز راه های ارتباطی اش، که سریع ترین آن ها هواپیماست دارد؛ از این رو، ساخت فرودگاهی متفاوت در این منطقه لازم و ضروری بهنظر می رسد. پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانه ای و میدانی صورت ؛ سعی نموده تا پارامترهای معماری اقلیمی منطقه گیلان را بر ساخت چنین فرودگاهی بررسی و ارایه نماید. به پیشنهاد این پژوهش در ساخت این فرودگاه که می تواند یک نماد به روز از معماری روستایی- بومی و بیتکلف ولی گردشگر پسند مردم گیلان و مسافران داخلی و خارجی باشد؛ هم می توان از فناوری مدرن، شاخصهای سازه ای ویژه منطقه جغرافیایی-اقتصادی و هم از الگوها و فرم های مخصوص و جذاب برای بیننده استفاده نمود. در هر دوی این موارد ترکیب موزون، جامع، فنی و زیباشناسانه مصالح بومی و طراحی شاخص با حفظ کیفیت مطلوب توصیه شده است.
کلیدواژگان:

فرودگاه، بندرانزلی، گردشگری، طراحی، معماری اقلیمی، معماری بومی ایران

زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!