سیستم های حمایت پرستاری در شرایط تصمیم گیری بالینی

چکیده:
مقدمه
سیستم های حمایت تصمیم گیری بالینی یکی از شیوه های نوین ارتقاء کیفیت خدمات بالینی درمانی به بیماران بوده که امروزه به طور گسترده ای در حال افزایش است.
هدف
هدف مطالعه ی حاضر پاسخ به سه سئوال زیر است: 1 – گستردگی کاربرد سیستم های حمایت تصمیم بالینی در حیطه ی پرستاری تا چه اندازه است؟ 2- مهم ترین موانع کاربرد سیستم های حمایت تصمیم بالینی در حیطه ی پرستاری چیست؟ و 3- بهترین استراتژی های رفع، بهبود و اصلاح موانع کاربرد سیستم های حمایت تصمیم بالینی در حیطه ی پرستاری چیست؟
روش
در این مطالعه ی مروری سیستماتیک با جستجوی سه مرحله ای پایگاه های انگلیسی زبان Science direct، Pub Med، Cochrane و Cinahl و فارسی زبان Scientific Information Database از سال 2008 تا ابتدای سال 2015 با استفاده از کلید واژه های انگلیسی و فارسی سیستم های حمایت تصمیم بالینی که در سر فصل موضوعی پزشکی توصیه شده است، استفاده شد. به منظور انتخاب مقالات 3 معیار ورود زیر در نظر گرفته شدند: سال چاپ مقاله 2008 به بعد باشد، زبان مقاله تنها به دو زبان فارسی و یا انگلیسی باشد، مقاله در مجلات داخلی و یا خارجی علمی و پژوهشی به چاپ نهایی رسیده باشد و امکان دسترسی به متن کامل مقاله و یا خلاصه مقاله مهیا باشد.
یافته ها
از 1034 مقاله ی جستجو شده در مرحله ی اول، 337 مقاله وارد مرحله ی دوم شدند که تنها 11 مقاله عمیقا مربوط به حیطه ی پرستاری بود که مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از پاسخ های داده شده به سئوالات مطرح شده در مطالعه، فاکتورهای تکنیکی - اجتماعی به عنوان مضمون قالب مطرح شد. هم چنین نتایج حاکی از آن بودند که به منظور گسترده شدن این حیطه در پرستاری سه عنصر ارتباطات بین سیستم های اطلاعات بالینی، سیستم حمایت تصمیم بالینی، استفاده کنندگان و خطاهای دستگاه، دیدگاه های پرستار و تغییرات سازمانی باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.
نتیجه گیری
علم پرستاری در خصوص سیستم های حمایت تصمیم بالینی در دوران طفولیت خود باقی مانده و به طور معنی-داری نسبت به پیشرفت هایی که در این حیطه در علم پزشکی صورت گرفته است، جا مانده است که نیاز به تشویق خلاقیت را متجلی می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!