ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانیشهراصفهان نسبت به مراقبت های بهداشت دهان و دندان کودکان 5-2 ساله

چکیده:
مقدمه
با توجه به این که بسیاری از بد شکلی ها و ناراحتی های دهان ودندان و هم چنین عادت های کودکان در رابطه با رعایت بهداشت دهان و دندان در سنین 5-2 ساله شکل می گیرد و مادران نقش حیاتی در مراقبت از دهان و دندان کودکان دارند.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان 5-2 ساله انجام پذیرفت.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که در سال 93-1392 در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی انجام شد.روش نمونه گیری به صورتتصادفی دو مرحله ای متناسب با حجم نمونه بود. در این پژوهش از سه ابزار محقق ساخته استفاده شد. ابزاری جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در مورد بهداشت دهان و دندان کودکان 5-2 ساله استفاده شد.
یافته ها
توزیعفراوانی،میزان آگاهی مادران در زمینه بهداشت دهان و دندانمادراننشان داد 6/8 درصد دارای سطح آگاهی ضعیف، 4/47 درصد دارای سطح آگاهی متوسط و 44 درصد از مادران سطح آگاهی خوبی داشتند. از نظر سطح نگرش، 9/59 درصد دارای نگرش مثبت، 1/40 درصد دارای نگرش خنثیو هیچ کدام از مادران نگرش منفی نداشتند. هم چنین از نظر سطح عملکرد 2/27 درصد دارای سطح عملکرد ضعیف، 4/68 درصد سطح عملکرد متوسط و 4/4 درصد از مادران سطح آگاهی خوبی داشتند. در بین عوامل مرتبط، بین میانگین نمره ی آگاهی و وضعیت شغلی رابطه ی معنی داری وجود داشت(0/001>p). همچنین بین نگرش و وضعیت شغلی رابطه ی معنی داری دیده شد. (120/0=P) از لحاظ عملکرد، مادرانی که کارمند بودند، عملکرد مناسب تری نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان خود داشتند. (310/0=P) از یافته های دیگر مطالعه می توان به ارتباط بین تحصیلات مادر با آگاهی، نگرش و عملکرد مادران نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان اشاره کرد. (050/>(pهم چنین بین وضعیت اقتصادی با آگاهی، نگرش و عملکرد مادران رابطه ی معنی داری وجود داشت. (050/>P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که دانش و عملکرد مادران در مورد مراقبت از دهان و دندان کودکان ناکافی بود.بنابراین برنامه ریزی آموزشی جهت بالا بردن سطح آگاهی مادران ضروری به نظرمی رسد.لذا برنامه ریزان و سیاستمداران بهداشتی باید آموزش به مادران و بخصوص مادران باردار در رابطه با بهداشت دهان و دندان کودکانشان را در اولویت قرار داده و با مادران ارتباط برقرار کرده و به انتشار اطلاعاتمناسب ودقیق در موردمراقبت از سلامتدهان و دنداننوزادان و کودکان خود بپردازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!