طراحی و اعتباریابی پرسشنامه بررسی الگوی زندگی با درد مزمن در سالمندان

چکیده:
مقدمه
دسترسی به پرسشنامه ای دقیق و اختصاصی به منظور بررسی چگونگی الگوی زندگی با درد مزمن در سالمندان برای بررسی همه جانبه و هم چنین مدیریت موثر درد مزمن، ضروری است.
هدف
بدین جهت، این مطالعه با هدف طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ای جهت بررسی الگوی زندگی با درد مزمن غیر بدخیم در سالمندان انجام شده است.
روش
این مطالعه بخشی از یک پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی است که در طی آن پرسشنامه ای جهت بررسی الگوی زندگی با درد مزمن غیر بدخیم در سالمندان، در سه مرحله طراحی و روان سنجی گردیده است. در مرحله ی اول با استفاده از روش گراندد تئوری مفهوم الگوی زندگی با درد مزمن در سالمندان بر اساس نظرات 30 سالمند مبتلا به درد مزمن، سه نفر از همراهان آن ها و 29 نفر از اعضای گروه درمانی که بر اساس نمونه گیری هدفمند و نظری در مطالعه شرکت نموده بودند، تببین گردید. در مرحله ی دوم، به منظور تدوین گویه های پرسشنامه از نتایج بخش کیفی مطالعه، به همراه بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش، استفاده گردید، و در مرحله ی سوم نیز که یک مطالعه ی روش شناختی است؛ اعتباریابی پرسشنامه با استفاده از روائی های صوری، محتوا، سازه، هم چنین پایایی هم سانی درونی و ثبات، انجام گردید.
یافته ها
بر اساس نظرات شرکت کنندگان در بخش کیفی این مطالعه، الگوی زندگی با درد مزمن به معنی مجموعه ای از شیوه های مختلف بوده که فرد مبتلا به درد مزمن از آن استفاده نموده تا به یک سازگاری فعال با درد دست یابد. در مرحله ی دوم گویه های اولیه پرسشنامه تدوین گردید. در طی مرحله ی سوم این پژوهش، به ترتیب روائی های صوری و محتوا به صورت کیفی وکمی (CVR=0/91 و میانگین شاخص اعتبار محتوا =93/0)، انجام شد. در ادامه روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و دو عامل الگوی زندگی فردی شامل 8 عبارت، و عامل دوم با عنوان الگوی زندگی اجتماعی با 7 عبارت استخراج شد. پایایی آن نیز با استفاده از روش های هم سانی درونی (89/0α=) و ثبات از طریق آزمون مجدد (94/0) تعیین گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه و روائی و پایایی مناسب پرسشنامه ی بررسی الگوی زندگی با درد مزمن غیر سرطانی در سالمندان، استفاده از آن به منظور بررسی و تعیین الگوی زندگی با درد مزمن و مدیریت موثر درد مزمن در سالمندان، برای اعضای گروه درمانی و پژوهشگران پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!