شمه ای از خوشنویسی دوره قاجار

نویسنده:
چکیده:
پژوهش در زمینه خوشنویسی ایران، با وجود آثار فراوان خوشنویسی، بسیار نادر و اندک است و به هیچ وجه در اندازه و جایگاه آثار پدید آمده نیست. اما خوشبختانه در سال های اخیر به لطف همایش ها و برنامه های دانشگاهی و علمی در سطح کشوری و بین المللی، نیم نگاهی به این مهم شده است و شاهد تالیف هایی در زمینه خوشنویسی و هنرهای وابسته به آن هستیم.
از یک سو، نقد در گام نخست، نوعی ارزش گذاری برای اثر است؛ زیرا آن اثر شایسته بحث و گفتمان دانسته شده است؛ یعنی مراد از نقد بیان نکات قوت کار است. از سوی دیگر، نقد طرح پرسش هایی در مورد مباحث کمتر دیده شده اثر است. کارکرد دیگر بحث درباره اثر آفریده شده ترغیب جامعه به خوانش متن اصلی است؛ زیرا نقد اصلی اثر بازخوردی است که در جامعه هنری صورت خواهد گرفت.
در همین راستا و در جهت نیاز جامعه هنری کشور، کتابی فراهم شده است که می تواند به بخشی از نیازها پاسخ گوید. سبک شناسی خوشنویسی قاجار عنوان کتابی است که هدف این مقاله معرفی و نقد آن خواهد بود. نوشتار پیش رو به معرفی کتاب و تشریح فصل بندی آن می پردازد، و در لابه لای هر فصل و متناسب با مباحث مطرح شده در کتاب، نگاه نقادانه ای نیز به آن مطالب خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!