نقد تاریخ نویسی صیاد لحظه ها
باستان یپاریزی را ب هحق باید پیر تاری خدان و تاری خشناس و طن زدان تاریخ معاصر ایران دانست. او با سبک خاص خود عده زیادی را بتاریخ و نوشت ه های تاریخی آشتی داد و تاریخ محلی را با دید و نگاه خاص خود معنایی دیگر بخشید. استاد فقید که حدود هفتاد سال در زمین ه های تاریخی و ادبی قل مفرسایی و آثار فراوانی عرضه کرد، بدون شک از پرکارترین مورخان معاصر ایران بوده است. ولی کار او در کنار محاسن بسیار، دارای ایراداتی هم بود؛ ازجمله آثارش با معیارهای علمی و آکادمیک تاری خنویسی فاصله داشت. مطمینا با مرگ آن سعید فقید فرصت بیشتری است تا عملکرد او در تاری خنویسی به محک نقد و نقادی گذاشته شود. هدف این مقاله بررسی و تبیین سبک و سیاق استاد باستانی پاریزی در تاریخ نویسی و طرح اشکالات وارد به سبک او و کنکاش درباره پاسخ های آن مرحوم در آثارش به نقد نقادان است. شاید در مدح استاد فقید باستانی پاریزی بسیار کسان به حق و به نحو احسن قلم بزنند. اما نگارنده حقیر به سبک کتاب معروف استاد، خودمشت مالی، قصد نوعی انتقاد ملایم دارم که آن می دانم که هم با بررسی پاسخ های استاد باستانی پاریزی در کتاب « خوش مشت مالی » را نوعی خودمشت مالی به انتقادات منتقدان آثار ایشان همراه است و هم دربردارنده طرح انتقاداتی که استاد پاسخ مشخصی به آن ها نداده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.