رابطه ناامنی غذایی و برخی عوامل اجتماعی اقتصادی با ابتلا به دیابت نوع 2 در بیماران تازه تشخیص داده شده

چکیده:
زمینه وهدف
ناامنی غذایی به عنوان فراهمی محدود یا نامطمئن غذای کافی در همه اوقات برای یک زندگی سالم و فعال تعریف میشود. دیابت ملیتوس از شایعترین بیماری های متابولیک است که اخیرا بعنوان یک اولویت بهداشتی در ایران مطرح شده است. مطالعات اخیر بیانگر شیوع گسترده ناامنی غذایی و دیابت نوع2 در مناطق مختلف ایران می باشند. تاکنون مطالعه ای برای بررسی رابطه ناامنی غذایی و دیابت نوع2 در ایران انجام نشده است لذا هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه ناامنی غذایی و برخی عوامل اجتماعی اقتصادی با دیابت نوع2 در بیماران تازه تشخیص داده شده بود.
روش کار
مطالعه به صورت مورد- شاهدی روی 135 بیمار (99 زن و 36 مرد، میانگین سنی 83/46 سال) مبتلا به دیابت نوع2 با تشخیص کمتر از یک ماه به عنوان مورد و 135 فرد غیر مبتلا (89 زن و 46 مرد، میانگین سنی 93/45 سال) به عنوان شاهد، مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. دیابت از روی برگه آزمایش و بر اساس معیار قند خون ناشتای ≥126mg/dl) مشخص شد. مشخصات عمومی و اجتماعی اقتصادی و وضعیت ناامنی غذایی به ترتیب با استفاده از پرسش نامه های عمومی مشخصات دموگرافیک و عوامل اجتماعی اقتصادی بیمار و پرسش نامه 18 گویه ای وضعیت امنیت غذایی خانوار USDA بررسی شدند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه (t- test) و رگرسیون لجستیک چند متغیره با روش Backward و نرم افزار آماری (19) SPSS انجام شد.
یافته ها
میزان شیوع ناامنی غذایی در گروه مورد %7/66 و در گروه شاهد %5/41 بود (0001/0>P). بعد از آنالیز رگرسیون لجستیک چند متغیره، در یک مدل توام متغیر هایی که با دیابت نوع 2 به طور مستقل مرتبط بودند شامل امنیت غذایی (016/0=p)، نمایه توده بدنی بیشتر مساوی 25 (025/0=p)، تعداد فرزندان (046/0=p) و داشتن فرزند زیر 18 سال (01/0=p) بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالاتر ناامنی غذایی در مبتلایان به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد سالم غیر مبتلا به دیابت، می توان گفت که احتمالا ناامنی غذایی یکی از عوامل خطر مهم برای دیابت نوع 2 است و لذا برنامه ریزان باید به بهبود وضعیت امنیت غذایی در جامعه توجه داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!