ارتباط نا امنی غذایی با افسردگی در مادران کودکان دبستانی شمال ایران

چکیده:
زمینه و هدف
افسردگی از جمله اختلالات روانی است که امروزه، جوامع بسیاری با آن مواجه بوده و ناامنی غذایی، دسترسی ناکافی به غذای کافی جهت یک زندگی سالم و فعال می باشد که می تواند علاوه بر سلامت جسمی، بر سلامت روان نیز تاثیر گذار باشد. تاکنون در ایران رابطه ناامنی غذایی و افسردگی مورد پژوهش قرار نگرفته بود. بنابراین هدف از این مطالعه، یافتن ارتباط بین ناامنی غذایی خانوار و افسردگی در مادران کودکان دبستانی شهرستان بندر انزلی واقع در شمال ایران بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی-تحلیلی 400 دانش آموز دختر 9 تا 11 ساله از 12 دبستان دولتی به روش تصادفی ساده انتخاب و طی مصاحبه با مادران، سوالات بررسی پرسیده شد. جهت تعیین ویژگی های دموگرافیک، وضعیت امنیت غذایی خانوار و افسردگی مادران، به ترتیب پرسش نامه های عوامل اقتصادی-اجتماعی، امنیت غذایی خانوار USDA (United States Department of Agriculture ) و افسردگی بک (Beck) تکمیل گردیدند. اطلاعات مطالعه حاضر با استفاده از آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان شیوع افسردگی و ناامنی غذایی در مادران به ترتیب 5/18% و 51% بود. ناامنی غذایی با افسردگی مادران ارتباط معنی داری نشان داد (0001/0>P)؛ به نحوی که29/4% مادران در خانوار های ناامن غذایی و فقط 1/7% مادران در خانوار های امن غذایی، مبتلا به افسردگی بودند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای افسردگی مادران در خانوار های ناامن غذایی، توجه به عوامل زمینه ساز در ایجاد ناامنی غذایی خانوار و متعاقب آن، افسردگی در مادران، ضروری به نظر می رسد
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!