عدالت های نوآورانه؛ مطالعه موردی عدالت بوم شناختی

چکیده:
بحران زیست محیطی دیگر در هیچ جای دنیا قابل انکار نیست. هرروز اخبار مختلفی از نابودشدن جنگل ها، خشک شدن دریاچه ها، منقرض شدن گونه های گیاهی و جانوری، گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم شنیده می شود. زمان آن رسیده است که پرداختن به مشکلات و معضلات زیست محیطی از قالب یک پدیده فانتزی بیرون بیاید و به عنوان یک واقعیت هولناک نگریسته شود. در میان تلاش های گوناگونی که در سال های اخیر به چاره جویی در این خصوص برآمده اند، از کمپین ها و گردهمایی های هشدار و حفاظت محیط زیست گرفته تا زنجیره های انسانی و اعتراضات سازمان های مردم نهاد، نظام عدالت همچنان درگیر پرداختن به مسائل سنتی خود در قالب مفاهیم متعارف است. بزهکارشدن همچنان به معنی نقض قانون است، اما در مشکلات زیست محیطی به این سادگی نیست. با این که محیط زیست مولفه مشترک میان تمامی انسان ها در سراسر دنیاست، قوانین متحدالشکل و هماهنگی بر استفاده از آن حاکم نیست؛ به گونه ای که بسیاری از فعالیت های انسانی نابودکننده محیط زیست، غیرقانونی محسوب نمی شوند.
کتاب جرایم علیه طبیعت، نوشته راب وایت یکی از معدود آثار جامعی است که در قلمرو جرایم زیست محیطی به رشته تحریر درآمده و توانسته است با طرح مباحث مختلف و متعدد پیرامون این موضوع، خلا ادبیات حقوقی در این زمینه را تا حدودی پرکند؛ هرچند چالش های اساسی جرم انگاری جرایم زیست محیطی به ویژه در وجود تعارض های احتمالی با منافع صاحبان قدرت و عدم احراز شرایط سنتی وقوع جرم، مانع از ارائه پیشنهاداتی روشن در این زمینه توسط نویسنده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!