سنجش تعاملات و همکاری های فناورانه و دانشی با سازوکارها و ابزارهای مدل تریپل هلیکس (بررسی موردی: مقالات ISI نانوی ایران)

چکیده:
با توجه به حجم انبوه داده ها در تعاملات و همکاری های مرتبط با تولیدات دانشی و فناورانه، لزوم استفاده از مدل- های دقیق کمی، به منظور ارائه تحلیل، تصمیم سازی و در نهایت تصمیم گیری اثربخش از بدیهیات می باشد. مدل تریپل هلیکس با دغدغه سنجش، تحلیل و توسعه هم افزایی در تولیدات دانشی و نوآورانه در بین دانشگاه-صنعت- دولت، به عنوان ارکان اصلی مرتبط با پژوهش و نوآوری در سطح ملی شکل گرفته و در این راستا از رویکرد علم- سنجی رهیافت متقابل ، بهره برداری نموده است. با توجه به قابلیت های تحلیلی این مدل، در این پژوهش به بررسی رویکرد مذکور، جهت استفاده در تحلیل تعاملات شبکه ها و همکاری های فناورانه و دانشی بین بنگاهی و بین المللی پرداخته می شود. در نهایت، بعد از ارائه مقدمات و مبانی علمی موجود در رهیافت اطلاعات متقابل و مدل تریپل- هلیکس، با مطالعه موردی مقالات ISI بخش نانوی ایران در بازه 2015-2010 به عنوان نمونه، توصیه های پژوهشی و کاربردی لازم جهت پژوهشگران و سیاست گذاران تولید علم، فناوری و نوآوری در کشور به منظور استفاده از مدل مذکور در مسیر هدف عنوان شده، ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!