بررسی اثر محافظتی عصاره ی ریشه ی تلخ بیان Sophora pachycarpa بر میزان هورمون های جنسی، اوره و اسیداوریک در موش های صحرایی نر مسموم شده با تتراکلریدکربن

پیام:
چکیده:
مقدمه
تتراکلریدکربن (CCl4) یک حلال صنعتی است که با تولید رادیکال های آزاد موجب آسیب در کبد، کلیه، شش، بیضه، مغز و خون می شود. مطالعات در ترکیب شیمیایی عصاره ی ریشه ی تلخ بیان حضور ترکیبات آنتی اکسیدان همانند فلاونوئیدها را نشان می دهند.
هدف
هدف از این مطالعه، بررسی اثر محافظتی عصاره ی ریشه ی تلخ بیان Sophora pachycarpa بر میزان هورمون های جنسی، اوره و اوریک اسید در سرم موش های صحرایی مسموم شده با تتراکلریدکربن می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 36 سر موش صحرایی نر در محدوده ی وزنی 200 - 195 گرم در 6 گروه 6 تایی شامل: 3 گروه پیش تیمار 1 و 2 و 3 (با دوز 50، 100 و 250 mg/kg/day عصاره به صورت گاواژ به مدت 21 روز پیش از تزریق تتراکلریدکربن μl/kg 500 به صورت داخل صفاقی)، گروه کنترلی، گروه تتراکلریدکربن (تزریق تتراکلریدکربن μl/kg 500 در پایان 21 روز) و گروه پس تیمار (دریافت عصاره با دوز mg/kg 100 در 12 ساعت پس از تزریق تتراکلریدکربن μl/kg 250 به مدت 10 روز). پس از پایان مدت تیمار از تمام حیوانات خونگیری به عمل آمده و سطح سرمی هورمون های جنسی، تستوسترون، اسید اوریک و اوره ی اندازه گیری شد.
نتایج
سطح سرمی FSH و تستوسترون در گروه پیش تیمار 3 و سطح سرمی LH در گروه های پیش تیمار 1 و 2 و 3 افزایش معنی داری (05/0 >P) نسبت به گروه تتراکلریدکربن نشان داد. همچنین سطح سرمی اوره و اسیداوریک در گروه پیش تیمار
3 (mg/kg 250) کاهش معنی داری نسبت به گروه تتراکلریدکربن داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق به نظر می رسد که عصاره ی ریشه ی تلخ بیان قادر به بهبود اثرات سمی ناشی از تتراکلریدکربن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1606584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!