تاثیر آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی بر بهبود ارتباط کلامی، فعالیت های کلیشه ای و مهارت های اجتماعی کودکان اوتیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارت های برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیت های کلیشه ای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارت های اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و تالیفات مبتنی بر آن در پاسخگویی به سبک های یادگیری و گره گاه های یادگیری کودکان اتیستیک و همچنین پژوهش های انجام شده در کارایی برنامه مزبور در آموزش کودکان دیگر نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در مرحله بعد، از میان کودکان اتیستیک ساکن استان البرز، گروهی که خود و والدینشان، داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، در دو گروه گواه و آزمایش و شرکت در انجام پیش آزمون، برخورداری از آموزش های مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای و انجام پس آزمون همراه شدند. تحلیل نتایج، تاثیر معنادار این برنامه و آموزش های مبتنی بر آن را بر بهبود ارتباطات کلامی و مهارت های اجتماعی کودکان اوتیستیک و هم چنین کاهش رفتارهای کلیشه ای آن ها نشان داد . پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است کهبا توجه به تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل، آموزش های مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بسته های یادگیری آن در کنار سایر برنامه های هفتگی دانش آموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!