مطالعه تطبیقی سرمایه اجتماعی مجازی در میان کاربران فارسی، انگلیسی و فرانسوی زبان شبکه های اجتماعی مجازی فیس بوک و گوگل پلاس

چکیده:
هدف تحقیق حاضر مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی بوده است. یکی از دستاوردهای آن ارایه ابزاری تحقیقاتی با نام «دهکده اجتماعی1» جهت جمع آوری داده بر اساس نظریه منابع اجتماعی لین است که متناسب با فضای شبکه های اجتماعی مجازی بومی سازی شده و کمک می کند اطلاعات ساختاری و شبکه روابط کاربران به اطلاعات سطح فردی و پیمایش اجتماعی مرتبط گردد. این ابزار در سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی طراحی شده و مطالعه ی تطبیقی را ممکن می سازد. بر اساس نتایج به دست آمده در طول 7 8 روز آغازین فعالیت این ابزار تحقیقاتی، 4 1 2 نفر به استفاده از آن پرداختند. این کاربران به خوبی به روابط خود در شبکه اجتماعی مجازی و موقعیت اقتصادی و اجتماعی دوستان خود آگاهی داشته و منابع متعددی را نیز با دوستان خود به اشتراک گذاشته یا از آنها دریافت می دارند. میزان سرمایه اجتماعی مجازی این کاربران با متغیرهای مختلفی مانند انگیزش ها و میزان فعالیت آنها در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط معنادار داشته است که شرح مفصل ارتباط میان این متغیرها در مقاله درج شده است. بهره گیری از بازی نمایی در پیمایش اجتماعی آنلاین نرخ مشارکت و پاسخگویی را تا چهار برابر بیشتر از نرخ معمول در پیمایش های آنلاین ارتقاء داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!