سخن نخست

نویسنده:
چکیده:
تجربه مشترک مدیریت های موفق در کلانشهرهای جهان، نشان می دهد، روش های دیرپای گذشته، که محدود به مدیریت تغییرات کالبدی شهرها می شد، پاسخگوی نیازهای نوشونده و مدیریت دگرگونی های شتابان در کلانشهرهای امروزین نبوده و جویای نگاهی نوین است. به ناچار، مدیریت شهری باید به موازات برنامه ریزی و اقدام برای توسعه ظرفیت های کالبدی، در جهت رفع نیازهای پیچیده شهرها از طریق فناوری تلاش داشته باشد. به همین سبب، در سیاست گذاری مدیریت شهری، ارتقاء فرایندهای مرتبط با خدمات رسانی به شهروندان به موازات توسعه شهری ضروری است. در همین راستا اهمیت آدرس و نیاز به موقعیت دقیق آدرس ها منجر شده تا کشورهای توسعه یافته دنیا چون استرالیا و اتریش با صرف هزینه و زمان قابل توجه به دنبال تولید و نگهداری پایگاه های داده با کیفیت و قابل اعتماد از مکان آدرس های موجود در کشور خود باشند. اما در کشور ما، یکی از مسائل به ظاهر ساده که پیچیدگی های زیادی در درون خود دارد،عدم وجود همین سیستم آدرس دهی استاندارد در کشور است. به عنوان نمونه نحوه آدرس دهی در کشور، وابسته به ذهنیت عموم مردم جامعه است که در بسیاری از موارد مشکلاتی را رقم زده است. این موضوع خود یکی از علل بروز ترافیک شهری و سردرگمی شهروندان است که با ارائه یک روش نوین و هماهنگ می توان آن را کاهش داده و به میزان قابل توجهی از استرس عمومی شهروندان را از بین برد. اما این سیستم باید به گونه ای باشد که هم افراد بتوانند از آن استفاده کنند ،هم سازمان ها و نهادهای خدمات رسان. در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره شود که آدرس استاندارد یک توصیف زبانی از مکان یکتا بر روی زمین است ؛که در آن ترکیبی از نام معابر ، شماره مناطق و کدپستی و... استفاده می شود .
سیستم آدرس دهی هوشمند مبنایی برای دولت الکترونیک موثر و کارآمد است. چنانچه این امر برای کشور ما نیز محقق گردد، می توان انتظار داشت، با استفاده موثر از فناوری در بخش سیستم آدرس دهی، افقی روشن را برای عرصه خدمات و اقتصاد کشور ترسیم کرد که این مهم، منجر به ارتباط بهتر بین سازمان های خدمات رسان و مردم نیز خواهد شد.
با ذکر نکات فوق ضرورت بررسی آدرس دهی در مدیریت شهری به ویژه در شهرهای بزرگ از آن جهت حائز اهمیت است که گسترش روزافزون کلانشهرهائی چون تهران، مشهد، اصفهان و.. علاوه بر ایجاد نیاز برای توسعه زیرساخت های شهری و سایر ملزومات شهر نشینی نیاز مهمی در باب مسیریابی /مقصدیابی شهری را هم برای عموم مردم و هم سایر ارگان ها چون شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و شهرداری و... نهادهای شهری به همراه دارد.
در همین راستا کلانشهر تهران، به عنوان یک الگو برای شهرهای کشور در این راه گام نهاده و در چند سال اخیر با تشکیل کارگروه GNAF برای تهران سعی در تدوین دستورالعمل ها و پیاده سازی یک پایگاه داده آدرس استاندارد برای شهر تهران کارگروه دارد. از این رو این شماره مجله شهرنگار به موضوع مذکور اختصاص یافته و سعی بر آن دارد تا مفهوم سیستم آدرس دهی استاندارد را با بیان مطالب علمی و بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی آن، برای متخصصان و علاقه مندان به این حوزه تببین و اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1693714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!