بررسی کاربرد سیستم خبره در سنجش هوش توسط آزمون هوشی

چکیده:
«سیستم خبره آزمون وکسلر»، سیستمی است که نقش ایفاد شده توسط روانشناس یا مشاور کارشناسروان سنجی برای ارائه و انجام تست هوشی و روان سنجی مجازی را انجام می دهد. مشاور آزمون وکسلر را به طور دستی برای تعیین سطح نمره هوشی و دیگر المانهای مطرح شده در آن، استفاده می کند، اما سیستم خبره با استخراج داده هابر اساس الگوهای استاندارد دستی موجود و مرتبط کردن آن هابا تست اصلی برای تعین سطح هوشی و دیگر سطوح آن صورت می گیرد.
نتیجه ی تست وکسلر طراحی شده توسط سیستم خبره، این است که کلیه ی استاندارهای اجرایی و نمره گذاری درانجام آزمون هوشی وکسلر کودکان را، رعایت کرده و با ضریب اطمینان به تعیین سطح هوشی کودک در زمینه های مطرح شده می پردازد.
پژوهش حاضر به بررسی کاربرد سیستم خبره در سنجش هوش توسط آزمون هوشی وکسلر تجدید نظر شده وکسلر کودکان می پردازد.
این پروژه در دو فاز انجام گرفت فاز اول مربوط به سیستم خبره نمودن آزمون هوشی وکسلر کودکان بود و فاز دوم بررسی و مقایسه نتایج به دست آمده از روش تست وکسلر کاغذ قلمی و سیستم خبره بود. که فاز اول آن در حیطه کامل این پژوهش بوده و فاز دوم به صورت پیشنهاد پژوهشی در قسمت پیشنهادات و محدودیت هاعنوان گردیده است .
موفقیت اجرا و توسعه این پروژه به «کاهش زمان صرف شده و نیروی انسانی» در تعیین بهترین سبک سنجش هوش کودک با «ضریب خطای پایین تر» و نیز «باسوگیری کمتر مشاوره» در راستای اجرای کمک می کند.
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح هوش کودکان با المانهای مطرح شده، به صورت به روز و مبتنی بر علم و تکنولوژی جدید و نیز کاهش نیاز به حضور کاملا فعال مشاور فوق تخصص و بالا بردن سطح ضریب اطمینان و کاهش ضریب خطا می باشد. چرا که با استفاده از این سیستم می توان چنین آزمون تخصصی را صرفا با حضور کارشناس آگاه به آزمون، انجام داد و نیازی به حضور متخصص نمی باشد.
از این منظر جامعه آماری شامل ، کلیه ی کودکان سنین 6 تا 13 سال در دبستانهای شهر تهران بوده که نمونه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ایی به تعداد 5 دبستان و از مناطق 22 گانه شهر تهران و تعداد 100 دانش آموز می باشد.برای سنجش هوش از آزمون هوشی وکسلر کودکان با توجه به اطلاعات فرم تجدید نظر شده آن که توسط کرمی،1386 گردآوری و تالیف شده است مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج نشان داد که سیستم خبره می تواند همتراز نیروی متخصص انسانی و با ضریب خطای کمتر (آلفا کمتر از 0.3) آزمون وکسلر را اجرا و نمره گذاری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!