زمینه و شرایط علی در پدیده سالمندی فعال: یک پژوهش کیفی

چکیده:
مقدمه
سالمندی فعال به عنوان مفهومی اصلی در رویکرد مثبت سالمندی، در دو دهه اخیر توجه سیاست گذاران بسیاری را به خود معطوف نموده؛ در حالی که پتانسیل های پژوهشی این مفهوم به عنوان فراهم کننده دیدگاهی راستین و واقعی از تجربه سالمندان، کمتر مورد تاکید قرار گرفته است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده سالمندی فعال، زمینه و عوامل شکل دهنده آن بر اساس تجربه سالمندان صورت گرفت.
روش
این مطالعه از نوع کیفی و به روش نظریه مبنایی در سال 94-1393 انجام شد. از روش نمونه گیری هدفمند و در ادامه از نمونه گیری نظری استفاده گردید. در میدان مطالعه که عبارت از فرهنگسراها، کانون های فرهنگی ادبی و پارک های شهر تهران بود، با 35 سالمند مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا مرحله رسیدن به اشباع داده ها انجام گرفت. داده ها با روش توصیه شده توسط Strauss و Corbin و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
«کاهش نقش ها» به عنوان زمینه ظهور پدیده یا مقوله اصلی پژوهش حاضر در نظر گرفته شد که به صورت «عاملیت گرایی وجودی» ظهور یافت. عاملیت گرایی وجودی به عنوان پدیده ای که خود شامل دو زیرمقوله «تداوم بخشی خود» و «هویت گرایی اثرگذار» بود، در واقع جوهره تجربه فعال بودن سالمندان را تشکیل می داد، اما آنچه که به عنوان شرایط علی تجربه سالمندی فعال نمایان شد، از زیرمقوله های «سلامت گرایی درونی شده»، «کیفیت ادراک بعد زمانی زندگی» و «بازاندیشی کیفیت حضور در روابط» تشکیل گردید.
نتیجه گیری
اگرچه سالمندی فعال در نگاه نخست گونه های رفتاری را به ذهن متبادر می سازد، اما در واقع نوعی تلاش برای عاملیت گرایی وجودی است که مستلزم ادراک متفاوت فرد از سلامت گرایی، کیفیت حضور خود و زمان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!