استفاده از تیمار سطحی پلاسما به منظور تولید فیلم کامپوزیتی از پلی پروپیلن پوشش داده شده با کربوکسی متیل سلولز به عنوان نوعی بسته بندی جدید برای مواد غذایی

چکیده:
سابقه و هدف
فیلم های کامپوزیتی که از دو جز خوراکی و سنتزی تشکیل شده اند، به عنوان ایده ای جدید در بسته بندی مواد غذایی مطرح شده اند. به دلیل ماهیت متفاوت فیلم های خوراکی و سنتزی، کنار هم قرار دادن آنها بدون انجام اصلاحاتی بر سطح پلیمر دشوار بوده و با چالش هایی مواجه است. در این مطالعه از فرآیند پلاسما به منظور اصلاح سطحی فیلم پلی پروپیلن (PP) استفاده شده و سپس این فیلم با کربوکسی متیل سلولز (CMC) پوشش داده شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ویژگی های فیزیکی، مکانیکی و نفوذپذیری فیلم های دولایه نسبت به بخار آب با هر کدام از فیلم های CMC و PP مقایسه شد. همچنین به منظور بررسی اثر تیمار پلاسما در بهبود ویژگی های فیلم های دولایه، مقایسه ای نیز بین فیلم های دولایه PP/CMC تیمار شده با پلاسما و تیمار نشده صورت پذیرفت.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود که فیلم های PP/CMC تیمار شده با پلاسما نسبت به فیلم های دولایه تیمار نشده و فیلم های تک لایه PP و CMC نفوذپذیری کمتری نسبت به بخار آب (WVP) داشته و ویژگی های مکانیکی بهتری دارند.
نتیجه گیری
به کار گیری فیلم PP/CMC تیمار شده با پلاسما، می تواند در بهبود ویژگی های بازدارندگی و مکانیکی بسته بندی نقش به سزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!