تاثیر استفاده از نمک یددار بر شاخص های باروری موش های صحرایی آزمایشگاهی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه ناباروری حدود 4/27 درصد زنان 15 تا 44 سال، 11% زنان در سن باروری را تحت تاثیر خود قرار داده است. ید یک عنصر ریز مغذی است که برای سنتز هورمون های تیروئیدی ضروری می باشد. غلظت هورمون های تیروئیدی در خون تحت تاثیر میزان ید دریافتی بوده و تغییرات هورمون های تیروئیدی بر روی سیستم تولیدمثل موثر می باشد. امروزه تمام مردم ایران بدون توجه به وضعیت ذخایر ید بدن، نمک یددار مصرف می کنند. لذا با توجه به شیوع فراوان ناباروری در بین زوج های جوان، در این مطالعه تاثیر مصرف نمک یددار بر باروری موش های بزرگ آزمایشگاهی نر مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه از 20 موش نر و 10 موش ماده نژاد ویستار استفاده گردید که موش های نر به دو گروه تیمار کنترل تقسیم شدند، گروه تیمار ید دریافت کردند، گروه کنترل وموش های ماده با رژیم معمولی تغذیه گردیدند. به منظور بررسی اثرات احتمالی نمک یددار بر وزن بیضه ها، در پایان هفته چهارم، به منظور بررسی تغییرات وزنی بیضه ها نسبت به وزن بدن، درصد تحرک و تعداد اسپرم و همچنین میزان ذخیره اسپرمی اپیدیدیم، 5 موش نر از هر گروه توزین شده و کشته شدند. موش های نر باقیمانده با موش های ماده به صورت جفت جفت در قفس های جداگانه قرار داده شده و تعداد، جنسیت و سلامت نوزادان آن ها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تعداد نوزادان سالم موش های نری که ید دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کمتر بود(p˂0. 05) . اما نتایج حاصل از آنالیز اسپرم بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیر منفی دریافت نمک یددار بر میزان باروری، مصرف نمک یددار در افرادی که کمبود ید در رژیم غذایی خود ندارند، توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!