آزمون فرضیه محیط رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: شواهدی از سطح تعادلی شاخص های سودآوری در سطوح صنعت و کل بازار

چکیده:
عوامل ساختاری متعددی طی زمان بر رفتار سود تاثیر می گذارند. طبق فرضیه محیط رقابتی، شرایط رقابتی مستلزم وجود شاخص های سودآوری مشابه و طی زمان دارای رفتار بازگشت به میانگین است. این درحالی است که در محیط غیررقابتی شاخص های سودآوری دارای رفتار تصادفی ( استوکاستیک) هستند. هدف این مقاله بررسی ویژگی های تصادفی معیارهای سودآوری نرخ بازده دارایی ها (ROA)، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و نرخ بازده فروش (ROS) شرکت های بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1381 تا 1392 است. نتایج حاصل از آزمون های ریشه واحد پانل (ایم، پسران و شین، دیکی-فولر تعمیم یافته، هادری و فیلیپس پرون-فیشر و لوین، لین و چو) برای بررسی وضعیت مانایی(ایستایی) متغیرهای پژوهش نشان می دهد، رفتار شاخص های سودآوری در سطح کل بازار از نوع بازگشت به سطح تعادلی است و فرضیه محیط رقابتی را تایید می نماید. همچنین انجام آزمون ریشه واحد پانلی در سطح صنایع نشان می دهد، رفتار سود حسابداری شرکت های نمونه تحقیق از نوع بازگشت به میانگین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!