حمله تیمور به مازندران و عوامل سقوط مرعشیان

نویسنده:
چکیده:
سرزمین مازنداران در اواخر قرن هشتم ه.ق تازه از ظلم و جور حکام و خوانین محلی رهایی پیدا کرده و مردم آن در سلک مریدان سید قوام الدین مرعشی معروف به میر بزرگ در آمده بودند که تعالیم او آمیخته ای از اصول نبوی فقه شیعه دوازده امامی و آیین فتوت بود و به این ترتیب یکرنگی و اتحاد فرزندان سید قوام الدین، زمینه سازی دولتی بر اساس قسط و برابری و در جهت بسط عدالت اجتماعی و برداشتن ظلم و ستم و آثار بی عدالتی بود که عمر این حکومت چندان دوام نیاورد و مانند دیگر حکومتهای کوچک و بزرگ آن زمان گرفتار یورش امیر تیمور گردید. در آستانه تاسیس دولت مرعشیان در مازندارن که شرایط خاص و اوضاع دهم ریخته منطقه، شکل گیری چنین نهضتی را پذیرا بود، سه خاندان مهم؛آل باوند، کیائیان جلالی و کیائیان چلاوی بر مازنداران حکومت می کردند که هر کدام بخشی از این ولایت را تحت نفوذ و اختیار خود داشتند.
زمانی که کیا افراسیاب چلاوی از سوی مخالفان خود در آستانه سقوط قرار گرفت، دست ارادت و توبه به سوی سید قوم الدین دراز کرد و مرید او شد، اما پس از مدتی توبه خود را شکست و به فسق و جور و عصیان مشغول شد. از این واقعه به بعد مازندارانی ها اطاعت و پیروی سید قوام الدین را گردن نهادند. این اتفاق راه رسیده سید قوام الدین به فرمانروایی مازندارن را آسان کرد و او پس از کسب پیروزی، اداره این منطقه را به فرزندان خویش واگذار کرد و به این ترتیب سید کمال الدین زمام امور را به دست گرفت و به تدریج نفوذ سیاسی خود را در مازندران گسترش داد. مرعشیان نتوانستند تیمور را از حمله به مازندران بازدارند و به هر حال در نبردی سخت تسلیم شدند. پس از مرگ تیمور در زمان شاهرخ برای مدتی سادات مرعشی مجددا در مازنداران حکم راندند، اما نتوانستند حکومتی نیرومند برپا دارند. اگر چه مرعشیان با یکدلی و خوی جوانمردی تمامی مازندران را در اختیار خود گرفتند و در آغاز مبارزه با تجمل و دنیا گرایی، سبب موفقیت آنان شد، اما حملات بی امان تیمور و سرانجام مال اندوزی و انباشتن ثروت برخی از حکمرانان این سلسه باعث دور شدن مردم از آنان و در نهایت فروپاشی مرعشیان گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p176113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!