بررسی اثراحداث سد بر تغییرات ریخت شناسی پیچان رود های پایین دست با استفاده از بسته آب پویائی CCHE2D(مطا لعه ی موردی: رود کرخه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برقراری تعادل در رودخانه ها به عوامل مختلفی وابسته بوده و ممکن است تعادل برقرار شده نیز در هر لحظه، و در هر مقطع زمانی به هم بخورد. یکی ازمهمترین این عوامل احداث سد بر روی رودخانه ها است. در این تحقیق، هدف بررسی احداث سد کرخه بر تغییرات ریخت شناسی پیچان رود پایین دست است. در این راستا، شناسائی و بررسی تغییرات ریخت شناسی رودخانه ی کرخه قبل و بعد از احداث سد، تعیین میزان تغییرات طولی و عرضی خم های رودخانه پائین دست با توجه به تصاویر ماهواره ای و با استفاده از یک بسته آب پویائی CCHE2D انجام پذیرفته است. نتایج نشان می دهند که در شرایط طبیعی، عرض بستر رود به طرف پایین دست مسیر، متناسب با کاهش شیب، افزایش می یابد. متوسط عرض رودخانه قبل از احداث سد حدود 273 متر، و بعد از آن تقریبا« به60 متر رسیده است. با کاهش عرضی حدود 78% عرض رودخانه تقریبا 21 هکتار اراضی در هر کیلومتر از امتداد آن آزاد می شود. در محدوده مورد مطالعه، متوسط جابه جائی خط القعر رودخانه حدود 340 متر، حداقل و حداکثر جابه جائی 53 و 768 متر می باشد. بالغ بر 56% از جابه جائی ها به سمت راست جریان(غرب) رودخانه بوده و نزدیک بر 59% این جابه جائی ها بیرون از بستر قدیم صورت گرفته است. به طور متوسط، سالانه حدود 34 متر جابه جائی عرضی رودخانه در بازه ی مورد نظر اتفاق افتاده است، که بیانگر ناپایداری این منطقه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!