بررسی تطبیقی حس آمیزی در «سقط الزند» معری و دیوان شوریده شیرازی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
آرایه های بلاغی موجب جذابیت اثر ادبی می شود و موسیقی دل نشینی به کلام می بخشد. حس آمیزی که از جمله این آرایه هاست، به تلفیق دو یا چند حس اطلاق می شود؛ به گونه ای که با ایجاد موسیقی معنوی به تاثیر سخن می افزاید. این تعبیر را نخست در قرن نوزدهم شارل بودلر (1867-1821 م) مطرح کرد.وی حس آمیزی را در 9 ترکیب جای داد و برای هریک اصول خاصی مطرح کرد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلیتلاش می کند انواع حس آمیزی بودلر را در شعر دو شاعر نابینای عربی و فارسی، ابوالعلاء معری (937-1057 م) و شوریده شیرازی (1857- 1927 م) تحلیل کند؛ با این هدف که زیبایی های شعر نابینایان- که از تخیلی عمیق نشات می گیرد- تبیین شود. نتایج پژوهش بیانگر این است که هر دو شاعر می کوشند در پیوند میان حواس، تصاویر مربوط به حس بینایی، به ویژه حس بینایی- بساوایی را برجسته کنند تا با این کار نقص جسمانی خود را از نظر خواننده پنهان نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!