بررسی اختلافات اعتقادی ابن تیمیه و البانی
محمد ناصرالدین البانی علی رغم تشابه نظام فکری اش با ابن تیمیه، در برخی مسایل مهم اصول اعتقادی با ابن تیمیه اختلاف دارد. گرچه اختلاف نظر و فتوا در امور فقهی، امری مشروع و جایز است، اما در اصول اعتقادی طبق نظر اهل سنت امری محال است و جایز نیست. از اختلافات مهمی که در این مقاله بیان شده است، می توان به مسیله «تسلسل حوادث» اشاره کرد. ابن تیمیه در هستی شناسی، مسیله ربط حادث به قدیم با پذیرفتن زاید بودن صفات بر ذات و قدیم دانستن آن صفات ملزم به پذیرش به تسلسل حوادث از جانب معلول ها شده و گفته نمی توان برای حوادث اولی بیان نمود که البانی این تسلسل را با بیان دو روایت رد کرده و کلام ابن تیمیه راباطل دانسته است. همچنین ابن تیمیه به فنای آتش جهنم قایل شده است و دلیلش این است که اگر خداوند عذابی را فراهم نماید که نهایت نداشته باشد، با رحمت خداوند سازگاری ندارد. وی برای این پرسش که آیا آدم بر صورت خود خلق شده است یا خیر، سه وجه را طبق حدیث «خلق الله آدم علی صورته» بیان نموده است. ابن تیمیه از کسانی است که به مجاز و عدم تاویل قایل هستند و با بیان سه معنا برای تاویل، معنای مصطلح متکلمان را رد نموده و در الفاظ قرآن به حقیقت بودن آنان قایل شده است. وی به دلیل نقل گرابودن، به استقرار خداوند بر عرش و نشستن خداوند بر روی کرسی معتقد است. البانی در همه این موارد با ابن تیمیه مخالفت نموده و نظر ابن تیمیه را مردود دانسته است.
ابن تیمیه ، البانی ، تسلسل حوادث ، فناء فی النار ، تاویل ، مجاز
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.