رابطه ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و با واسطه گری سبک های تفکر در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان اسلامشهر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار کلاس با خلاقیت (با واسطه گری سبک های تفکر) در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر اجرا شده است.
روش تحقیق از نوع همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر (12000 نفر) می باشد. 315 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (1995) ، سبک های تفکر استرنبرگ و اگنر (1998) و پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس (PALS ،میگلی و همکاران، 2000) گردآوری شده است.
داده های این پژوهش با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر (با استفاده از نرم افزار آماری LISREL) تحلیل شده اند. با عنایت به بررسی اثرهای مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی، ساختار رویکرد – عملکرد در کلاس درس با واسطه گری متغیرهای سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی با خلاقیت رابطه دارد. متغیرهای یادشده 56 درصد از واریانس نمرات در متغیر خلاقیت را پیش بینی می کنند.
از میان سه ساختار تبحری، رویکرد – عمکلرد و اجتناب عملکرد، تنها رابطه ساختار رویکرد – عملکرد با خلاقیت معنادار است. مقادیر برآورد در اثرگذاری مستقیم ساختار رویکرد عملکرد بر سبک تفکر قانونگذار، سلسله مراتبی، آزاداندیش، برونی و جزئی نگر در سطح 0. 01P≤ معنادار است. ارتباط سبک های سلسله مراتبی، بیرونی، جزئی نگر و آزاد اندیش با خلاقیت معنادار شده است. مقدار برآورد در اثرگذاری مستقیم سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی بر خلاقیت در سطح 0. 05P≤ معنادار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!