واکاوی رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره صیانت اقتصادی (با رویکرد اجرا در سازمان های امنیتی)

چکیده:
زمینه و هدف
زمینه انجام این تحقیق تاکید های مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و توجه دادن مسئولان به اهمیت موضوع پیشگیری و مبارزه جدی با فساد اقتصادی و تحلیل اثرهای مخرب آن بر جامعه اسلامی با مخاطب قرار دادن همه مسئولان نظام در مناسبت ها و برای اقشار مختلف بوده است. ایشان با بیان این مطلب در حضور اعضای دولت که «آنچه ما به شما می گوییم در واقع برای همه مدیران و مسئولان بخش های گوناگون در سطوح مختلف حجیت دارد و باید رعایت کنند» اجرای دقیق بیانات را برای همه سازمان ها ضروری تلقی نموده اند؛ چرا که فساد اقتصادی به صورت پنهان، ساختار در هم تنیده سازمان ها را سست و ضمن دور نمودن مجموعه از هدف های راهبردی، بستر از بین رفتن هدف های اقتصادی آنها را در سطوح مختلف فراهم می نماید. هدف این تحقیق، در ابتدا تحلیل نظری فساد اقتصادی و سپس ارائه الگویی پیشگیرانه مبتنی بر رهنمود های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سازمان های امنیتی است.
روش تحقیق
روش این تحقیق کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار تحقیق روش اسنادی و مجموعه بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مرتبط با موضوع های اقتصادی و مالی در مناسب های مختلف است که پس از جمع آوری داده ها با روش تحلیل محتوا توسط محقق تحلیل و متعاقب آن، کد، مفاهیم و مقوله های آن مشخص شده اند.
یافته ها و نتایج تحقیق
یافته های این تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) پیشگیری از فساد اقتصادی در سازمان ها، معلول انجام درست وظایف خاص و محوله عوامل اجرایی و نظارتی و همچنین هم افزایی بین آنهاست. ارتقای تقوای اقتصادی و معنوی کارگزاران در اجرا و نظارت، مسئولیت پذیری عوامل اجرایی در پیشگیری از بروز فساد اقتصادی، شفاف سازی فعالیت های عوامل اجرایی و همچنین داشتن اشراف اطلاعاتی عوامل نظارتی بر گلوگاه های اصلی، برخورد شدید با واسطه ها و دلالان و برخورد با افراد نفوذی مفسد؛ اصلی ترین مولفه های یک سازمان امنیتی سالم می باشد. کلید واژه ها: پیشگیری، سازمان های امنیتی، فساد اقتصادی.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!