مطالعه پدیده هوازدگی در اسلیت های آهکی پیریت دار مزوزوئیک و مروری بر مشکلات ناشی از هوازدگی پیریت (مطالعه موردی، شهرستان اراک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی هوازدگی به منظور پیش بینی رفتار سنگ در طی زمان و نیز مناسب بودن آن جهت منابع قرضه مورد اهمیت می باشد. در این راستا اولین قدم جهت بررسی، ارائه ی روشی مناسب برای رده بندی هوازدگی می باشد. در این مطالعه تغییرات ظاهری ناشی از هوازدگی اسلیت های آهکی در شرایط آزمایشگاهی (سرد و گرم کردن، تر و خشک کردن، ذوب و انجماد و تبلور نمک) و نیز در شرایط جوی (به مدت یک سال)، با حدود 1000 نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. این آثار عمدتا به شکل ورقه ورقه شدن، تغییر رنگ بلورهای پیریت-مگنتیت، آثار پساب زنگ آهن و خردگی لبه نمونه ها قابل مشاهده بوده است. شدت این تغییرات در آزمون هوازدگی تبلور نمک بیش تر از آزمون های دیگر بوده است. اکسیداسیون پیریت علاوه بر تاثیری که بر رفتار مهندسی سنگ می گذارد، بر روی شکل ظاهری مصالح سنگی نیز اثر نامطلوبی دارد. بنابراین پیریت- مگنتیت های موجود در اسلیت های آهکی اراک به طور ویژه از نظر شکل و تغییرات ظاهری ناشی از هوازدگی مورد بررسی و رده بندی قرار داده شدند. این بلورها عمدتا به سه تیپ دانه ای- مکعبی (I)، توده ای  (II)و دندریتی (III) رده بندی و بر اساس درجه هوازدگی به 5 رده P1  تا P5 (بدون هوازدگی تا کاملا هوازده) طبقه بندی شده اند. در نهایت مروری بر مشکلات ژئوتکنیکی ناشی از هوازدگی پیریت ها داشته ایم.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!