نقشه پراکنش واحدهای مختلف مواد مادری در فلات لسی شرق استان گلستان با استفاده از تکنیک سنجش از دور (منطقه مطالعاتی: آق بند)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بسیاری از نقشه های خاک ایران به به روزرسانی نیاز دارند. اما روش های رایج در نقشه برداری خاک پرهزینه و زمان بر است. به همین دلیل امروزه استفاده از داده های سنجش ازدور مطرح است. مناطق مختلفی از استان گلستان با رسوبات لسی پوشیده شده اند. مطالعات اخیر در فلات لسی استان گلستان نشان می دهند این لس ها حاوی اطلاعاتی مفید برای تغییر اقلیم و تکامل زمین نما در دوره کواترنرند. در این تحقیق با استفاده از داده های ماهواره لندست 8 و سنتینل 2 نقشه پراکنش واحدهای مختلف مواد مادری به روش های طبقه بندی ماشین بردار پشتیبان و حداکثر احتمال در 4000 هکتار از اراضی لسی منطقه آق بند تهیه شد. پس از تهیه نقشه پراکنش واحدهای مختلف مواد مادری، دقت آن ها با استفاده از 607 نقطه در ماتریس خطا بررسی شد، که نتایج برای طبقه بندی تصویر سنتینل 2 به روش های ماشین بردار پشتیبان  و حداکثر احتمال به ترتیب دقت 45/89 درصد و 8/87 درصد و همچنین با طبقه بندی تصویر لندست به روش های مذکور دقت 17/85 درصد و 87/81 درصد حاصل شد. با توجه به دقت های به دست آمده، این نتیجه حاصل می شود که روش ماشین بردار پشتیبان  نسبت به روش حداکثر احتمال از دقت بالاتری برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2065876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!