مبانی فکری و عقیدتی الحوالی در توحید و نقد آن
الحوالی از شخصیت های معاصر نوسلفیان است که با فعالیت های خود در محیط های علمی و انتشار کتب و مقالاتش باعث تبلیغ عقاید وهابیت و جنبش های تکفیری شده است. عمده این عقاید در زمینه توحید است. بنابراین، لازم است که مبانی فکری-عقیدتی این فرد در زمینه توحید با روش توصیفی-تحلیلی نقد و بررسی شود. در این نوشتار مبانی فکری الحوالی در سه حیطه هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی بررسی می شود. الحوالی در هستی شناسی معتقد است که امور غیبی وجود دارد و ایمان به آن واجب است. در معرفت شناسی معتقد است که منابع استنباط علوم دینی، قرآن، سنت و اجماع سلف است. در روش شناسی قایل به ظاهر گرایی و نفی تاویل و حجیت فهم سلف است. در نهایت این نتیجه به دست می آید که اینها همه ریشه در جایگاه عقل نزد سلفیه دارد. در زمینه عقاید دینی، الحوالی دیدگاه وهابیت را دارد و توحید را به سه نوع تقسیم می کند: توحید در صفات، توحید در ربوبیت و توحید در الوهیت. در قسم اول برای خداوند صفاتی را اثبات کرده است. در قسم دوم آن را توحید در خالقیت معرفی می کند و اینکه تمام انسان ها حتی مشرکان به طور فطری آن را قبول دارند. قسم سوم را توحید عبادی می داند و اینکه رسولان به خاطر همین قسم مبعوث شده اند و آمده اند تا انسان ها را متعبد کنند و آنها را از پرستش خدایان دروغین برحذر دارند. از نظر الحوالی مهمترین نوع توحید، توحید عبادی است و یک مسلمان واقعی باید مواظبت کند که در زمینه عبادت دچار شرک نشود. طبق نظر وهابیت از نتایج توحید عبادی است که توسل، شفاعت، زیارت و بسیاری از اعمال دیگر مسلمانان از مصادیق شرک شمرده می شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.