اثر مقادیر مختلف زیره سیاه (Carum carevi) بر رشد و برخی شاخص های خونی، ایمنی و بیوشیمیایی ماهی جوئل (Hemichromis bimaculatus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی همراه با رشد آبزی پروری در جهان در حال گسترش است. ماهی جویل (Hemichromis bimaculatus) از ماهیان زینتی خانواده سیکلیده است و در ایران نیز توجه آکواریوم داران را بسیار به خود جلب کرده و گونه ای بازار پسند به حساب می آید. امروزه کاربرد بسیاری از عصاره های گیاهی مانند زیره سیاه به عنوان یک محرک رشد و ایمنی و موثر در کاهش ضریب تبدیل غذایی و مرگ و میر برخی از گونه های ماهی به اثبات رسیده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر گیاه زیره سیاه بر شاخص های رشد و تغذیه، شاخص های خونی، ایمنی و بیوشیمیایی و افزایش بازماندگی در بچه ماهیان جویل در طی 8 هفته انجام شد. بدین منظور، تعداد 120 قطعه ماهی جویل 5 گرمی در 12 آکواریوم توزیع شدند و 4 تیمار به شرح زیر در نظر گرفته شد: گروه شاهد (صفر درصد زیره سیاه)، تیمار 1 (5/0% زیره سیاه)، تیمار 2 (%1 زیره سیاه) و تیمار 3 (1/5% زیره سیاه) در 3 تکرار انتخاب شدند. طی دوره آزمایش شاخص های خونی و ایمنی و نحوه عملکرد رشد اندازه گیری شد. در میان شاخص های رشد، بهترین عملکرد نرخ رشد ویژه، شاخص وضعیت، درصد افزایش وزن بدن و ضریب تبدیل غذایی در تیمار دوم وجود داشت که این افزایش دارای تفاوت معنی دار بود (p<0/05). هم چنین، از لحاظ شاخص های خونی، تیمار دوم دارای شرایط بهتری بود و بیشترین تعداد گلبول قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت، MCHC، IgM، پروتئین کل، لیزوزیم، ایمونوگلوبین کل و کلسترول HDLدر تیماردوم مشاهده شد و این افزایش دارای تفاوت معنی دار بود (p<0/05). بنابراین، مشخص شد که افزودن زیره سیاه به میزان 1% اثر مطلوبی بر افزایش کارایی دستگاه ایمنی ماهی جویل و بهبود شاخص های رشد و تغذیه این ماهی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!