تحلیل فضایی و پیش بینی میزان تصادفات رانندگی در سطح شبکه معابر شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودروهای شخصی و متعاقب آن، افزایش مشکلات ترافیکی و خاصه تصادفات ترافیکی و تحمیل هزینه های گزاف جانی و مالی به جوامع شهری، شناسایی نقاط و نواحی حادثه خیز ترافیکی به منظور انجام برنامه های عملی در راستای کاهش و یا به حداقل رساندن میزان تصادفات ترافیکی و ارتقای سطح ایمنی سامانه حمل ونقل شهری اهمیت زیادی داشته و به همین نسبت عدم پیش بینی دقیق نقاط پرخطر و عدم توجه به شاخص های زمینه ساز تصادف می تواند هزینه را برای بخش عمرانی و مدیریتی کشور روزبه روز افزایش دهد.

روش

ازاین رو پژوهش حاضر به روش توصیفی - اسنادی و با ماهیتی کاربردی و با هدف شناسایی مولفه های تاثیرگذار در بروز حوادث ترافیکی شهر اردبیل و مدل سازی و پیش بینی میزان وقوع حوادث ترافیکی به نگارش درآمده است. به منظور گردآوری آمار و اطلاعات موردنیاز پژوهش، از روش کتابخانه ای و به منظور تجزیه وتحلیل داده های فضایی نیز از نرم افزارهای ARCGIS 10.4 و Geoda استفاده شده است.

یافته ها

نتایج بررسی های صورت گرفته در پژوهش حاضر بیانگر وجود الگوی خوشه ای در پراکنش فضایی تصادفات ترافیکی شهر اردبیل می باشد. این تصادفات در جهت جغرافیایی شمال غربی - جنوب شرقی، به مرکزیت ثقل هسته مرکزی شهر اردبیل توزیع پیدا کرده است؛ به طوری که کانون های اصلی وقوع تصادفات نیز در این محدوده واقع شده است.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از سنجش خودهمبستگی فضایی متغیرهای پژوهش با میزان بروز تصادفات ترافیکی بیانگر آن است که بین متغیرهای تراکم ایستگاه های اتوبوس، تراکم فضاهای با بافت ارگانیک، تراکم کاربری های جاذب سفر، تراکم جمعیت، تراکم راه های دسترسی و سرعت تردد وسایط نقلیه در شبکه معابر شهر اردبیل و میزان وقوع تصادفات ترافیکی این شهر، همبستگی فضایی مثبت و معنی دار برقرار بوده و بین متغیرهای ضریب مالکیت خودرو شخصی، فاصله از تقاطع های اصلی شهر و حجم تردد وسایط نقلیه با میزان وقوع تصادفات ترافیکی، همبستگی فضایی منفی و معنی دار برقرار است. همچنین نتایج به دست آمده از مدل GWR نیز نشانگر قابلیت بالای متغیرهای مستقل مورداستفاده در پژوهش ، در تبیین میزان تغییرات وقوع تصادفات ترافیکی در سطح شبکه معابر و محلات شهری اردبیل بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!